Az e toleranciaszinten kívül eső kérdések tekintetében a számítógép kiírja:
- az értékelések átlagát; egy átlagértékelést adó nevét, és megjegyzéseit;
-
- a legrosszabb értékelés adatait, ezen értékelést adó nevét, és megjegyzéseit;
-
- a legjobb értékelés adatait, ezen értékelést adó nevét, és megjegyzéseit.
A három érintett személynek módja van saját álláspontját kifejteni, véleményét megvédeni, a másik fél álláspontját részben, teljes egészében, vagy megjegyzéssel ellátva módosítani.
A konszenzusos megbeszélésen részt vevők véleményükkel gazdagíthatják, befolyásolják a vitát.
Egy - a levezető elnök által mederben tartott, és ésszerű időkeretbe foglalt - vitát követően, többségi véleménnyel (szavazategyenlőség esetén az elnök döntésével) - létrejön a konszenzus.
Ez így történt a mi esetünkben is; minden konszenzust igénylő kérdésben létrejött - döntő többségű egyetértéssel - a konszenzus. Az eldöntendő 43 alkérdés közül, - a számítógép által megteremtve- 22 kérdésben jött létre egyezség, az önértékelő csoport 21 kérdést vitatott meg, és hozott kompromisszumos döntést.
A konszenzusos értekezlet az egy alkotó vita színhelye, és nagyon fontos része volt a folyamatnak, hiszen az ad-hoc bizottság felelős, hivatali szintű, és távlatokban gondolkodó csoporttá szerveződött. Nagyon örülök, hogy részese lettem ennek a folyamatnak. A konszenzusos értékelés összefoglaló adatait a főosztályi értékelést követően kívánom bemutatni.
Főosztályi értékelések
Tekintettel arra, hogy mintakísérletről volt szó, szükségesnek tartottunk minden felmerülő. ésszerű - javaslatot, lehetőséget kipróbálni, így került sor arra, hogy főosztályi szintű értékelés is készítettünk
A felmérés során - a dolgokat leegyszerűsítve - minden köztisztviselőnek két kérdőívet kell - számítógépes hálózat igénybevételével - kitölteni: az egyiket a szervezeti egységre ( a Főosztályra), a másikat a Közigazgatási Hivatal egészére nézve.
Ezen értékelések összevont adatait a következő táblázat tartalmazza: (2.ábra)