A KvVM közleménye szerint az akciósorozat során - amelynek célja az illegális autóbontók felszámolása - 2009 első négy hónapjában összesen 151 telephelyet ellenőriztek a zöldhatóságok. Ebből 17 esetben volt szükség az illegálisan végzett hulladékkezelés azonnali megtiltására, míg a hatóság 2 esetben büntetőeljárást kezdeményezett, további 15 esetben pedig felszólítást adott ki a telephelyek számára. Az ellenőrzések során összesen 73 esetben várható, hogy a hatóságok bírságot szabnak majd ki, vagy az illegális tevékenység megszüntetésére kötelezik a telephelyet. Közvetlen környezetkárosításra 2 esetben derült fény.
A KvVM közleménye rámutatott: Magyarországon évente mintegy 120-130 ezer roncsautó keletkezik, ezen mennyiségnek azonban csak kevesebb mint a fele kerül regisztrált autóbontóba. A többi olyan helyen végzi, ahol illegális szétbontásuk veszélyezteti a környezetet: becslések szerint jelenleg mintegy 1200-1300 illegális autóbontó működhet.
A május óta zajló ellenőrzéseken 113 esetben a közlekedési hatóság, a rendőrség, az APEH, a VPOP, illetve az önkormányzat is részt vett, emellett azonban a zöldhatóság 33 esetben önállóan is ellenőrzött. A hatóságok 33 esetben részt vettek a Miniszterelnöki Hivatal irányítása alatt, az Országos Munkavédelmi és Munkaügyi Főfelügyelőség koordinálásával lefolytatott "Kikelet II. akcióellenőrzések" autóbontási tevékenységet vizsgáló helyszíni szemléjén is.
A közlemény kiemelte: az ellenőrzések során problémát jelent, hogy a nagyrészt lakossági, kisebb részben önkormányzati részről érkező, jellemzően magánszemélyek engedély nélküli autóbontására vonatkozó bejelentések esetében, a helyszínen gyakran nem bizonyítható az illegális gépjármű-bontás, hulladékkezelés, még abban az esetben sem, ha feltételezhetően esetenként folyik ilyen tevékenység.
Az engedéllyel rendelkező autóbontók esetében a jellemző problémák az adminisztráció és a nyilvántartás illetve az adatszolgáltatás körében tapasztalt hiányosságok voltak - olvasható a közleményben. A bontásra átvett gépjárművek és a bontás során keletkezett hulladékok esetében azonban egyre ritkább a nem megfelelő, műszaki védelem nélküli tárolás.