4p

Összeomlik a magyar egészségügy?
Mennyi pénz hiányzik a rendszerből?
Mitől lesznek rövidebb várólisták?
Csak a magánegészségügyre számíthatunk?
Online Klasszis Klub élőben Rékassy Balázzsal

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a szakértőtől!

2024. szeptember 18. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Napjainkban a vállalatok életében kulcsfontosságú lett a költségek csökkentése. Ennek a beruházások visszafogásától, az elbocsátásokon át számtalan módja van. Egy ilyen lehetséges megtakarítási lehetőség a beszerzési terület. Rövidlátó ugyanakkor az a beszerzési stratégia, mely "néhány forintos" árelőnyért tönkreteszi a beszállítói rendszert.

Az okos beszerzési stratégia nem csak árakban gondolkozik (Mfor-montázs)

A válság elégtételt szolgáltat a korábban nem eléggé megbecsült beszerzésnek. A legtöbb vállalat egyáltalán nem, vagy csak korlátozott mértékben képes növekedni. Mind többen fedezik fel a korábban elhanyagolt megtakarítási lehetőségeket. A beszerzés és a beszerzők hirtelen felértékelődése ugyanakkor kockázatokat is rejt magában.

Egy nemrég publikált felmérés szerint mostanában sok vállalat követ olyan beszerzési stratégiát, ami a következő 12 hónapban negatív következményekkel járhat. A 400 amerikai, brit, spanyol, francia és olasz beszerzési vezető megkérdezésével készült anyagból kiderül, hogy az elmúlt 12 hónapban a vállalatok, szervezetek 74 százalékánál megnőtt az igény a költségcsökkentésre, 44 százalékuknál kibővítették a beszerzés hatáskörét, 38 százalékuk a korábbinál erősebb stratégiai támogatást kap a vezetőségtől.

A beszerzési vezetők túlnyomó többsége váratlan szakmai lehetőségként éli meg a gazdasági válságot, 51 százalékuk úgy érzi, hogy a beszállítókkal szemben erősebb pozícióba került, 48 százalékuk a már megkötött szerződések áttekintésében lát nagy lehetőségeket. Közben a legfelső vállalatvezetői szintről is jelentős nyomás, költségcsökkentési elvárás nehezedik rájuk.

A felmérés szerint a beszerzési szakemberek többsége rövid távra koncentrál, nem elemzi, milyen hatással lehetnek az ellátási lánc menedzselésére hosszabb távon az elmúlt hat hónapban megtett lépések. Az a későbbiekben komoly problémákhoz vezethet. Csak azok számíthatnak hosszútávú sikerre, akik most is képesek beszerzési rendszereik és folyamataik megújítására.

A legfelső vezetésnek is fontos megértenie, hogy a beszerzés a válságos időkben sem csupán azonnali megtakarításokat termelő gép. A hosszútávú sikerek érdekében még most, a hét szűk esztendő idején is invesztálni kell.

Stratégiai partnerek

Nem szabad például csak és kizárólag a kedvezőbb árak oltárán feláldozni a stratégiai beszállítókat, hiszen a velük kialakított szorosabb együttműködés révén cégüket pótlólagos erőforrásokhoz juttathatják a szervezetet. Ilyen együttműködés eredménye  lehet például: közös termékfejlesztés,  innováció, egyes tevékenységek vagy folyamatok kiszervezése. A kapcsolatok tudatos befolyásolása, amely eredményezheti a cégeket érintő bizalmas információk megosztását és az informális kapcsolatok megerősítését. Talán említeni is felesleges, hogy hosszú távon ezek mind a  felek előnyére válhatnak.

A cég jól felfogott érdeke tehát, hogy a kulcs-beszállítóival jó kapcsolatot tartson fenn. A kedvező árak, feltételek mellett, legyen az "elsőnek választott partner", akivel elsőként megosztja az információt, a legrövidebb szállítási határidőt, extra szolgáltatást nyújtja. (A paletta széles, és mindannyian tudjuk, hogy milyen nagy hatással lehet a megrendelő tevékenységére egy kulcs-beszállító bedőlése, főként ha ez felkészületlenül éri ez a vállalatot.)

A beszállítói kockázatot is vizsgálni kell 

A meglepetések elkerülése érdekében a beszállítói kockázatokat is kezelni kell. A kockázatkezelés magában foglalja azt is, hogy a pénzügyi kockázatokat felmérjük, rendszeresen ellenőrizzük a pénzügyi stabilitását, fizetőképességét és rendszeres időközönként beszállítói auditot szervezünk.

A beszerzésnek kiemelt szerepe van a kulcs-beszállítókkal való kapcsolat kialakításában, fenntartásában. Mindez nem valósulhat meg hatékonyan akkor, ha a beszerzéssel megbízott szakembernek nincs elegendő felsővezetői támogatása a stratégiai beszállítói kapcsolatok fejlesztésére, kialakítására, vagy azoknál a cégeknél ahol a beszerzést pusztán operatív funkciónak tekintik, amelynek szerepe a puszta árcsökkentésekre korlátozódik.

Forrás: Procuris 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!