3p

Négy hazai egyetem vállalkozott arra, hogy tesztelje a Spotlight nevű stratégiai kutatáselemző rendszert. A látványos high-tech alkalmazás lehetővé teszi a folyó kutatások értékének mérését, segít a lehetséges partnerek vagy versenytársak azonosításában, valamint megmutatja a legígéretesebb kutatási irányokat.

A válság miatt csökkenő kutatási költségvetés esetén is növelhető a kutatások hatékonysága és eredményessége, ha az egyetemi döntéshozók rendszeresen felmérik a kutatások várható hasznát.

A siker nemcsak a kutatók saját erőfeszítéseitől függ, hanem a más egyetemek, kutatóközpontok hasonló területen végzett tevékenységeitől is. Azon túl tehát, hogy áttekintik a saját kutatók teljesítményét, konkurens- és kutatási trendelemzésre is szükség van. A megjelent tudományos cikkek mérését célzó ún. impaktfaktor a stratégiai elemzéshez nem alkalmas, illetve sok egyéb adatra is szükség van.

Az Elsevier kilépve megszokott tudományos kiadói szerepköréből új high-tech elemzőeszközt fejlesztett ki döntéshozók számára, mely mögött a Scopus adatbázis áll, 18000 referált folyóirattal. A Spotlight stratégiai elemzőrendszer 80000 kutatási témát tart nyilván, így nagyon összetett és finomra hangolt kutatási terület erősségeinek, gyengeségeinek feltárására nyújt lehetőséget.

E felmérésekre nem csak az egyetemek, hanem az ágazati irányítás szintjén is szükség van – fejti ki Dr. Nádai László, az OKM tudománypolitikai főosztályvezetője. Ahogyan az egyes intézmények belső autonómiája lehetővé teszi a kutatási pénzek átcsoportosítását a tudástérkép által felmért erősségek szerint, a minisztériumnak is látnia kell a kutatásfejlesztési mutatókat az eredményes koordinálás érdekében.

Jelenleg folyik az ágazati információs rendszer fejlesztése, a megfelelő teljesítménymutató-rendszer kidolgozása, és egy objektív elemzőeszköz megfelelő alapokra helyezheti az érdekharmonizációt. A főosztályvezető kifejtette: a multinacionális vállalatok is szeretnének a hazai felsőoktatási intézményekkel kutattatni, tehát több oldalról nézve is elengedhetetlen a kutatási erőforrások felmérése, és a velük való tudatos gazdálkodás. Befektetés és marketing szempontjából egyaránt.

Kompetenciatérképük tesztelésére eddig négy hazai egyetem – Debreceni Egyetem, ELTE, Szegedi Tudományegyetem és a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem – vezetősége vállalkozott. Megtudhatják a Spotlight tudástérképe által, hogy az adott kutatási területen (klaszterben) kik a fő szereplők, mennyiben húzóágazat e terület, hogyan változott ez az elmúlt néhány évben, valamint hogy kik az adott kutatások legfontosabb kutatói. Így az eszköz az egyetem befektetési stratégiájának, kutatás-kontrollingjának, humánerőforrás-fejlesztésének és nemzetközi kooperációjának egyaránt fontos adatokkal szolgálhat. Az eszköz természetesen alkalmas a kutatók munkájának hiteles mérésére, visszacsatolására és nemzetközi összehasonlítására is.

Menedzsment Fórum 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!