Összefoglalás
Egy szervezet sikerének előfeltétele az emberi erőforrás tervezése, irányítása, továbbfejlesztése, valamint integrálása az üzletpolitikába. Ez - a többi között - azt jelenti, hogy a szervezet minden szintjén és munkahelyén fel kell mérni a szükséges jártasságot és képességet (pl. szintösszehasonlítás útján) és azt egybe kell vetni a munkahelyet betöltő dolgozók tényleges felkészültségével. Az összehasonlításból kiviláglik, hogy milyen képzésre, oktatásra van szükség az egyes munkahelyeken. Kulcskérdés, hogy erre milyen módszert alakítanak ki, és milyen hatékonysággal képesek a dolgozókat mozgósítani saját továbbképzésükre, továbbá mennyire eredményes elkötelezettségük elmélyítése a szervezet iránt. Ebben az eredmények elismerése játszik igen fontos szerepet.
Ehhez kiváló segédeszközök a minőségirányítási rendszerek: az új szabványsorozat, valamint az EFQM Szervezeti Kiválóság modellen alapuló magyar Nemzeti Minőségi Díj kritériumrendszere. Ez utóbbi akkor is jól felhasználható, ha a szervezet belátható időn belül nem szándékozik pályázatot benyújtani.
Mindebből levonható az a következtetés, hogy egy minőségirányítási rendszer bevezetése jóval szélesebb körben hasznosul, mint ahogy a nevéből következtethető, mert kihat a teljes szervezet gazdaságos működésére, piaci pozíciójára.
Humánpolitika és minőségirányítási rendszerek
Manapság nagyon kevés vállalat foglalkozik tudatosan azzal, hogy megtudja, alkalmazottai mennyire elégedettek munkaadójukkal. Pedig tapasztalatok bizonyítják, hogy ez létfontosságú a cég hírneve, ismertsége, vagy éppen nyeresége szempontjából.