Többek között ezek azok a kérdések, amelyekkel napi munkájuk során a szerzők is szembesültek. Nyilvánvaló, hogy nem a "bölcsek kövét", az egyedüli és üdvözítő választ keressük, hanem azokat a lehetséges megközelítési módokat, módszereket, praktikákat, amelyek szisztematikus alkalmazásával felrázhatjuk csipkerózsika-álmából az érintetteket.
Manapság megfigyelhető tendencia, hogy a vállalatok szervezeti palettájáról eltűnőben van a marketing szakterület, aminek oka abban keresendő, hogy a korszerű képzésben részesülők ma már az iskolapadban elsajátítják a marketing ismereteket, és az életben természetes módon képviselik a marketingalapú gondolkodást. Szinte biztosak vagyunk abban, hogy a minőségüggyel is valami hasonló fog történni. Idővel a minőségalapú gondolkodás is a szakemberek alapműveltségének részévé fog válni - és ez lesz a minőségirányítás igazi integrációja.
Integrált minőségirányítás
Tapasztalataink szerint a szervezetek nem egységesen értelmezik az integrált minőségirányítás fogalmát, illetve némi bizonytalansággal közelítenek a témához. Vannak szervezetek, ahol integrált minőségirányítási rendszer alatt azt értik, amelyben a működésre vonatkozó szabályrendszer (eljárások, utasítások, stb.) valamennyi követelményt tartalmazzák, integrálják.