Összesen 210 pénzügyi szervezetet, 500 ügyfelet, és véletlenszerűen a lakosságból ezer embert kérdeztek meg arról, hogy miként ítélik meg a pénzügyi felügyelet munkáját, amelyről 45 szempont alapján próbáltak meg képet alkotni. Mint kiderült, az állami ellenőrzés fontosságát senki sem kérdőjelezte meg. A vizsgálatok színvonalát és korrektségét a megkérdezettek 85 százaléka jónak tartja. Ezzel az aránnyal egyébként a felügyelet megítélése jobb, mint a könyvvizsgáló cégeké.
Kritikusabbak lettek viszont a pénzügyi szervezetek abban, hogy sűrűnek tartják az ellenőrzéseket, különösen a biztosítók, akiket korábban csak ötévenként ellenőriztek, most gyakrabban. A felügyeleti szankciókat és bírságokat érte még kritika a pénzügyi szervezetek részéről. A lakosság körében, bár ugrásszerűen nőtt a felügyelet ismertsége, ez még mindig kevés, hiszen száz emberből csak tizenegy tudja, hogy mit is várhat el az állami szervezettől. Akik viszont ismerték, ellentétben a bankokkal és a biztosítókkal, úgy nyilatkoztak, szigorúbb bírságolást, illetve a pénzügyi szolgáltatók kockázatosságára való aktívabb figyelmeztetést várnának el a felügyelettől.
Szász Károly elnök elmondta, az emberek egy része azt szeretné, hogy a felügyelet teljes visszafizetési garanciát vállaljon a megtakarításokra a bankok vagy a biztosítók csődje esetén. Ez azonban nem az ellenőrző felügyelet dolga, ez a betétbiztosítási alapé. Ám ez is arra mutat, hogy milyen sok tennivaló van még a lakosság tájékoztatásában.
Javul a PSZÁF szakmai megítélése
A lakosok közül nagyon kevesen ismerik a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének munkáját, derül ki a szervezet idén harmadszor megismételt közvéleménykutatási adataiból. A tendencia ettől függetlenül javuló, és ami fontosabb, a bankok, brókerek és biztosítók is egyre inkább tudják, mi a PSZAF dolga.