3p

A vállalkozók, a vállalkozások életében 2004 kulcsév. Hazánk május 1-jén csatlakozik az Európai Unióhoz, ezután szabaddá válik a szakmához jutás és a piacra lépés.

A Világgazdaságnak Karmos Gábor, a NiT-Hungary (Magánvállalkozók Fuvarozó Ipartestülete) szervezeti igazgatója foglalta össze, hogy az idén mi mindenre kell figyelniük a közúti fuvarozóknak.

A szakemberek szerint- számolt be a Világgazdaság - a jogi és a gazdasági környezet gyökeres változására kell felkészülni. Számos téren új követelményekkel kell szembenézniük a vállalkozásoknak, így módosulnak a műszaki feltételek, ugyanakkor a hazai követelményeknek megfelelő járművek az Unióban is közlekedhetnek. Ami az engedélyeket illeti cserére kell számítani, ugyanakkor az EU-licencek csak május 1-jétől lesznek érvényben. A loco- és a tranzitfuvarozás az EU-n belül liberalizált lesz, a harmadik országba irányuló (EU-tagország és nem tagország közötti) fuvaroknál - erre elsősorban a CEMT engedélyek szolgálnak - már lehet baj.

Ami pozitív változás, hogy a határátlépések egyszerűsödnek és a szociális harmonizáció is előrelépést jelent. Jó hír, hogy mind az üzemanyag-megtakarítás adómentessége, mind a nemzetközi forgalomban járók 25 dolláros napidíjának adó- és tb-mentessége megmarad.

Karmos Gábor szerint vegyes érzelmekkel elemezhető az üzemanyagok jövedéki adója. Nem emelkedett, de Európában még mindig az egyik legmagasabb jövedékiadó-mérték van a magyar üzemanyagban. Ausztriában már bevezették és várhatóan ősszel Németországban is bevezetik a kilométer-arányos úthasználati díjat. Az érdekképviselet azt javasolja, hogy ezeket külön soron tüntessék fel a számlákon, és így építsék be díjaikba - írja a Világgazdaság.

Május 1-je után fuvarpiaci problémák, kaotikus viszonyok is kialakulhatnak - véli a szakember -, hiszen többféle, jelenleg kiszámíthatatlan tényezővel kell szembenézni. Azt javasolja, túl nagy adósságokba ne hozza magát egy nem tőkeerős vállalkozás május után, mert ezek kitermelése szinte lehetetlenné válik.

Nem lehet tudni, hogy a jelenlegi kisautósok milyen piaci pozícióba kerülnek. Két versenyelőnyük marad a nagyokkal szemben: a hét végi forgalomkorlátozás alóli mentesség és a rugalmasság. Véleménye szerint több kisautós vállalkozás elveszti megbízóit és helyette nagyokra kerülnek át az áruk. Ma nagyon nehéz megjósolni azt, hogy a 27 ezer, jelenleg belföldi fuvarozást végző vállalkozó közül hányan gondolják: egy szakvizsga letétele után belevágnak a nemzetközi fuvarozásba. Még a kétéves belföldi fuvarozási tevékenység kötelezettsége is megszűnik - számolt be a Világgazdaság.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!