A kiállítás alkalmából tartott albán-magyar üzleti fórumon elhangzott, hogy Albánia a nagyvállalatok mellett ideális célpontja lehet a magyar kis-és középvállalkozásoknak is. A már NATO tag, az Európai Unióba tartó országban jelentős sikerre számíthatnak, akik időben mernek lépni. A 3,5 millió lakosú Albániában a nemzetközi válság ellenére 3-5 százalék közötti gazdasági növekedést vár a kormány.
Süveges-Szabó László, az ITD üzletfejlesztési igazgatója szerint Albánia gazdasági környezete kedvez a befektetéseknek: a kormány a vállalati nyereségadót 25 százalékról, a személyi jövedelemadót 23 százalékról egyaránt 10 százalékra mérsékelte. A magyar szakember úgy véli, ez is ösztönözheti, hogy a térségben legalacsonyabb magyar befektetési hányad jelentősen növekedjék. A magyar befektetések értéke Albániában mindössze néhány millió euró.
A magyar tőkeexport Albániába különösen ahhoz képest alacsony, hogy a szomszédos Montenegróban a magyar befektetések értéke már elérte a 650 millió eurót, és ezzel a magyarok az elsők a külföldi befektetők között. A másik szomszéd Macedóniában is a magyar tőke összértéke meghaladja a 475 millió eurót, ami szintén előkelő helyet ad a befektetői ranglistán – mondta az igazgató.
A tiranai Kongresszusi Palotában vasárnap zárult vásáron több mint 4 ezer négyzetméteren mintegy 500 cég jelent meg több mint 30 országból, köztük 6 cég Koszovóból. A bemutatkozó magyar vállalkozások között volt garázsajtókat forgalmazó, elektrotechnikai, boroshordógyártó, láncgyártó, festékipari, sátorgyártó, építőipari kivitelező, fénytechnikai, tömítésgyártó, biztonságirács- és árnyékoló-gyártó, ipari járórácsgyártó, tüzeléstechnikai, mezőgazdasági, és távfűtéstechnikai cég is. Többen a szerbiai és a macedóniai leányvállalataikkal, partnereikkel karöltve érkeztek.
A kétoldalú kereskedelmi kapcsolatok gyors ütemben fejlődnek, jelentős magyar többlettel. A magyar export értéke a 2007-es 39 millió euróról tavaly 60 millió euróra emelkedett, az idén az első nyolc hónapban 34 millió euró volt. Eközben az éves albán export értéke Magyarországra 4,2 millió euróra nőtt. A magyar export több mint 10 százaléka élelmiszeripari termék, és majdnem ennyi a nyersanyag. A többit a csekély mértékben exportált energiahordozók mellett a feldolgozott ipari termékek, a műszaki cikkek, a gépjárművek és alkatrészek teszik ki.
(MTI)