2p

A közelmúltban megváltozott szavatossági és jótállási szabályokkal kapcsolatban kedvező tapasztalat, hogy emiatt számos kiskereskedő, szolgáltató, illetve gyártó keresi fel a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőséget tájékoztatásért, tanácsért, írja a Világgazdaság.

Új szabály, hogy ha a vevő a vásárlástól számított hat hónapon belül reklamál, akkor vélelmezhető, hogy a hiba már a teljesítéskor fennállt. Ennek ellenkezőjét a kereskedőnek kell bizonyítani.

A fogyasztó gyakran keverik az immár két évre szóló szavatossági időt a csak meghatározott árukra nyújtott kötelező jótállással, így a kereskedők, szolgáltatók nehezen szokják meg, hogy a vevő cserét követelhet abban az esetben is, ha a hiba javítható.

A fogyasztó csereigényét a kereskedőnek ki kell elégítenie, kivéve, ha az lehetetlen, vagy a javításhoz képest aránytalan költséggel járna. A pénzvisszatérítés ritka megoldás, és kisebb hibák esetén nincs is helye.

A kötelező jótállás tízezer forintnál nagyobb értékű termékre érvényesül, azonban a rendelkezéstől függetlenül, bármely gyártó önként nyújthat jótállást, a kereskedőnek pedig ehhez alkalmazkodnia kell.

A korábbinál nagyobb gondot kíván a panasz jegyzőkönyvezése. Az új jegyzőkönyv többletelemeket is tartalmaz. A minta ingyenesen letölthető a főfelügyelőség honlapjáról, vagy beszerezhető a kamaráknál, a kereskedelmi szövetségeknél.

A hiba eredetét illető vitában már nem kötelező a főfelügyelőség szakvéleményének kikérése, ennek ellenére, mint Kathy Attila főosztályvezető, elég gyakran kikérik a szerv véleményét, a békéltető testület vagy éppen a bíróság előtt ugyanis fontos bizonyítékul szolgálhat, olvasható a Világgazdaság cikkében.


LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!