Az ISO 9001:2000-es modelltől az EFQM felé haladva növekszik a TQM tartalom. A követelmények a minimumtól, a felzárkózáson át a világszinvonalig emelkednek. Az értékelés módszere az auditálásról áttevődik az önértékelésre. Az értékelés eredménye a megfeleléstől a hatékonyság/hatásosságon át a kivállóság mértékéig terjed. Az összpontosítás területe a vevők körétől fokozatosan bővül a további érdekeltek irányába. A minőségkoncepció minden esetben a nyolc alapelvre épül.
Az ISO 9001:2000-es és az ISO 9004:2000-es modell összehangolt alkalmazása olyan eszközt ad a szervezetek kezébe, amelynek segítségével az előállított termékek és szolgáltatások kielégítik mind a belső, mind a külső vevőket azzal, hogy megfelelnek a kimondott és kimondatlan elvárásoknak. Ezenkívül mozgósítja valamennyi alkalmazott tehetségét, konkrétan a szervezet, általánosságban a társadalom javára és még a tulajdonosok számára is növekvő profitot eredményez.
Minőség, mint a versenyelőny eszköze - 3. rész
A világ figyelme egy idő óta az ISO 9000-es szabványcsalád újraformálása felé fordult. Különösen nagy érdeklődés kíséri az ISO 9001:2000-es modellt, mind a már tanúsított, mind a minőségirányítási rendszert kiépíteni szándékozó szervezetek körében. A szerző kifejti, hogy érdemes tovább tekinteni a fejlődés horizontján, és az ISO 9004:2000-es modellt is figyelembe venni a közeli és távoli jövő építéséhez.