Tapasztalat, hogy üzleti stratégia hiányában a minőségügyi program lesz az egyetlen olyan projekt, ami irányt jelöl ki és ideiglenesen célt ad a szolgáltatásnak, ezzel magyarázható a minőségi-kampányok időszakos sikere és hosszútávon elhalása.
A versenyhelyzettel a harmadik évezredben az egészségügyi szolgáltatásoknak is szembe kell nézniük, így elengedhetetlen annak vizsgálata, hogy, milyen költségeik jelentkeznek a vevői szükségletek kielégítése alapján és dönteniük kell a működtetni kívánt ellátásokról (számítva a finanszírozás szempontjából "veszteségesnek" számító, azonban a betegek érdekeit illetve a szakmai ellátás eredményességét biztosító ellátásokat is). Tekintetbe kell venniük, hogy mennyibe kerül az ellátni kívánt lakosság illetve a szolgáltatási "csomagot" igénybe vevők megnyerése. A bevétel nagysága függ attól, hogy ezeket az érdekelteket menynyire képesek optimális ráfordítás mellett - más szolgáltatókkal összehasonlítva - hatékonyan ellátni.
A minőség stratégiai szinten kezdődik: az egészségügyi szolgáltatások esetében is meg kell határozni az igénybevevők, vagyis az érdekcsoportok szükségleteit (szegmentáció), a vevők azon körét megcélozva, akik leginkább szükségben vannak (promóció és differenciálás) valamint az ellátási forma tekintetében követni a feltárt szükségleteket (szolgáltatási koncepció/szolgáltatási csomag).
Az üzleti és szolgáltatási stratégia egyben meghatározza a minőségügyi program kereteit is az ellátni kívánt érdekcsoportok körének meghatározásával: ha meggyőződtünk arról, hogy a megfelelő kliensek kerülnek ellátásra áttérhetünk a működést érintő minőségügyi kérdésekre, azaz a minőségjellemzők meghatározására. Lehetőség nyílik ezen kliensek ellátással kapcsolatos elégedettségének mérésére és növelésére, a szolgáltatási csomag tökéletesítésére, az egyes munkafolyamatok meghatározására és minőségének javítására.
Forrás: Minőségportal
Minőségirányítás az egészségügyben - III.
Az alábbiakban az egészségügyi területen működő minőségirányítási rendszer kialakításáról lesz szó. A küldetés, az üzleti terv, stratégia, a minőség, az érdekcsoportok és a minőségjellemzők hogyan kerül meghatározásra ebben a szektorban.