A konstrukció lényege szerint a gépjármű adó helyébe lépő új adó megegyezne a mostani közteher mértékével. A különbség az lenne, hogy ennek befizetése esetén a magyar autósok az M5-ös autópályát kivéve minden hazai közutat ingyen használhatnának. Jelenleg szakértői szinten folytat a szaktárca konzultációkat a Gazdasági és Közlekedési Minisztériummal - számolt be a Magyar Rádió. Megegyezés esetén kerül a kormány elé a tervezet.
A legkorábban 2005-ben megvalósuló elképzelés ugyanakkor az önkormányzatok finanszírozásának újabb kérdését veti fel. Míg az úthasználati díj, ahogy az autópályamatricákból befolyó pénzek a központi költségvetéshez kerülnek, addig a súlyadót az önkormányzatok használják fel. A rendszer átalakításával pedig újabb milliárdokkal szűkülne azok költségvetése.
Súlyadó helyett útadó
A Környezetvédelmi Minisztérium egyeztetést kezdeményezett a Gazdasági és Közlekedési Minisztériummal annak érdekében, hogy a súlyadót útadó váltsa fel.