2p

Az EU előírása szerint 2006-tól a gépjárművek tömegének 85 százalékát kell újrafeldolgozni, illetve más célra hasznosítani. Az osztrák szakemberek által végzett kísérletekből azonban kiderül, hogy ezeket a követelményeket szinte lehetetlen lesz betartani.

Az MTI beszámolója szerint Ausztria az EU útmutatása alapján alkotta meg a kiszuperált autók újrahasznosítására vonatkozó előírásait. Eszerint 2006. január elsejétől az újrahasznosítandó anyagoknak el kell érniük a gépjármű eredeti tömegének 85 százalékát. Ezen belül az össztömeg 80 százalékát kell anyagban visszanyerni, 5 százalékát pedig termikus folyamatban kell felhasználni, magyarán elégetni. 2015-től az újrahasznosítási arányt 95 százalékra, a visszanyert anyagok arányát pedig 85 százalékra kell növelni.

A leobeni fémipari főiskola hulladékgazdálkodási és -feldolgozási intézete Wolfgang Staber vezetésével kísérletsorozatot hajtott végre zúzó-aprító berendezésekkel, az irányelvek megvalósíthatóságnak vizsgálatára. A kísérletben az átlagos selejtezési kornak megfelelően ötven, 2006-ban 12 éves kort elérő autót és ötven, 2015-ben selejtezésre éretté váló autót használtak fel.

A kísérletek lesújtó eredményt hoztak: eszerint a 2006-ra előírt arányokat szinte lehetetlen, a 2015-re előírtakat pedig képtelenség teljesíteni. A 2006-ban selejtérett autók anyagát 78 százalékban sikerült visszanyerni, a 2015-ben selejtéretté váló autóknak csak a 74,3 százalékát. Termikus hasznosításra csak az eredeti tömeg 2,1 százalékát, illetve 1,6 százalékát lehetett fordítani. A visszanyert anyagok minősége olyan, hogy az eredeti tömeg 19,9 százalékát, illetve 24,1 százalékát a technika jelenlegi állása szerint hulladékként kell majd elhelyezni, ami a törvényhozók szemében túlságosan magas arány.

A tanulmány bírálja a kvóták kiszabásának elveit is, azok ugyanis nem ösztönzik a könnyű szerkezeti elemek alkalmazását. Nem tesznek különbséget ezen kívül a különféle hulladékanyagok elérő környezetterhelése között sem.

2000-ben 554 millió személygépkocsi volt használatban világszerte, a szám 2001-ben 40 millió új autóval gyarapodott. Az EU-ban 2000-ben 140 millió személygépkocsi volt használatban. Ennek nagyjából 10 százalékát selejtezik ki évente. A roncsautóknak átlagosan 7 százalékát adják át tulajdonosaik az enyészetnek a szabad természetben.


LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!