2001. december 5. 11:00

A természet számára a legkedvezőbb az lenne, ha egyáltalán nem épülnének újabb utak. Új utakra azonban szükség van.

Jelent-e veszélyt a Hortobágyi Nemzeti Park számára az M3-as autópálya, illetve a hozzá kapcsolódó gyorsforgalmi út építése?

A nyomvonal kijelölése során a konfliktusok többségét megfelelő kompromisszumokkal - természetvédelmi érdekeket is figyelembe vevő nyomvonalvezetéssel - sikerült elhárítani. Így, nyugodtan mondhatom, az M3-as autópálya, illetve a hozzá csatlakozó gyorsforgalmi út építése a Hortobágy térségében jelentős problémát nem okoz. Ellenkezőleg: a nemzeti park számára kifejezetten előnyös lehet, ha a forgalmat a nemzeti parkot keresztülszelő 33-as főközlekedési útról sikerül az autópályára terelni, mert az úthálózat fejlesztése így hosszabb távon lehetővé teszi a tehergépjárművek átmenő forgalmának kizárását a Hortobágyról. Több bizonytalanság vetődik föl azonban az M3-as autópálya Szabolcs-Szatmár-Bereg megyét érintő szakaszával kapcsolatban, különösen a kivezetés helyét illetően. A környezetileg és hidrogeológiailag igen érzékeny beregi térségen, a Barabási-hegynél történő kivezetés kedvezőtlen megoldásnak tűnik. Magától értetődő, hogy a természeti értékek megvédése az elsődleges, de ez nem jelenti azt, hogy akadályozni kívánnánk a célszerű és gazdaságos átépítést. Összegezve tehát azt mondhatom, hogy meg lehet teremteni a gyorsforgalmi utak építésének környezet- és természetvédelmi szempontból legkevésbé káros változatát.