A logikus gondolkozás, az információkra való következetes reagálás, a minden részletre kitérő módszeres végigkövetés viszont más feladatoknál, pl. a termelésben, informatikában, számítások végzésénél, termékfejlesztés végigvezetésénél stb. jelent nagy előnyt. Ezt a képességet a mintavétel, a folyamat-szabályozás, a check-listák alkalmazása, az egyenletes minőség fenntartása terén is kamatoztatjuk. Ahol a következetes munkafolyamat, a mindenre kiterjedő fedettség szükséges (pl. a veszélyforrások számbavétele, a kritikus pontok kiszűrése a HACCP-nél, vagy a napi ellenőrző jegyzékek használata az üzemkezdés feltételeinek ellenőrzésénél), ez a működés lép előtérbe.
Az agykutatással foglalkozó publikációkból az a következtetés vonható le, hogy külső eszközökkel, rendszer-technikákkal is segíthetjük az agy képességeinek jobb hasznosítását. Az üzem feltételeinek rendben-létét, a vizsgálati eredmények statisztikus értelmezését inkább bal féltekével, tudatosan végezzük, és ezt segítjük a megfelelő technikai eszközökkel, pl. Excel szoftver, táblázatos technikák, ellenőrző jegyzékek.
A változásokat, a szokatlan helyzeteket, az eltéréseket (gyanús szagok, zajok, szín- és állományváltozások stb.), a bonyolult, összetett esetekben való kiigazodást, "megérzéseket" és "felismeréseket", a folyamatok és jellemzők időbeni alakulását inkább a jobb féltekés, kevésbé tudatosuló útvonalon valósítjuk meg, ahol látszólag kevésbé indokolható, mégis nagyon jónak bizonyuló döntések születnek. Ezt az ilyen döntések ösztönzésével (személyes felelősség és szabadság), a személyes siker elismerésével, grafikus és képi technikákkal, szimbólumok és színkódok alkalmazásával stb. támogatjuk.
A cikk folytatása
Útban a kiválóság felé
Az alábbiakban megkíséreljük egy képzeletbeli vállalati irányítási rendszer egyes elemeit áttekinteni, és ehhez a minőségirányítás eszközeit, az ISO 9001 és a TQM ismereteit, mint vezetési és technikai eszköztárat megvilágítani. Nem annyira a szabványra és a módszerekre, mint inkább a vállalati igényekre és célokra fordítjuk a figyelmet, és a nevezett rendszereket csak mint ennek a célnak a kiszolgálóit vesszük sorra. Szövegünkben a vállalat lehet bármilyen társaság vagy vállalkozás, illetve szervezet.