A csatlakozást követően a személygépkocsi behozatalához vagy belföldi megvásárlásához kapcsolódó fogyasztási adó megszűnik, és helyébe a jármű forgalomba helyezéséhez kötött regisztrációs adó lép, tekintet nélkül arra, hogy a kérdéses járművet az unió területén, avagy harmadik országban vásárolták-e.
A regisztrációs adó mértéke megegyezik a jelenleg alkalmazott fogyasztási adóéval, alapját új személygépkocsi esetében a nettó ár, használt autó esetében a piaci értéket tükröző Eurotax-katalógusban meghatározott érték adja majd. A regisztrációs díj nem ütközik az uniós szabályokba, több tagország is alkalmazza, Finnországban például mértéke a behozott autó értékének 100 százaléka.
A szakemberek szerint szinte biztosra vehető, hogy Magyarország EU-csatlakozása után ismét megnő a használtautók behozatala, hiszen a 2003. januártól megszigorított behozatali korhatár és a 2004. január elsejétől érvénybe lépő Euro-3-as környezetvédelmi motornorma, jövő év május 1-jén érvényét veszti, megvalósítva ezzel az áruk szabad mozgását kimondó alapvető EU-direktívát.
Változó import, változó autópiac
A csatlakozás után számottevően változnak az autók behozatalának vám- és adózási feltételei. Az EU tagországokból származó járművek vámmentessé válnak, csak az unión kívülről jövő gépkocsikra kell vámot fizetni.