Több szankció várható
Intézményi szinten a hazai rendszer igencsak széttagolt volt, noha a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság létrehozása némileg árnyalta a képet. Mindemellett a békéltető testületek szervezetrendszerének átalakítása – a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság felépítését követve – most sem történik meg, tette hozzá Kovács Krisztina.
Nem mindenki fog neki örülni, de tény, hogy bővülni fog a NFH szankcionálási lehetősége is; a Hatóságnak a jövőben erősebb eszközei lesznek a jogsértőkkel szemben. Így például lehetősége lesz az üzlet ideiglenes bezáratására, ezenkívül mindenképpen bírságot kell kiszabnia olyan esetekben, amikor a jogsértés már nem először fordult elő, vagy azt 18 éven aluliak sérelmére követik el, továbbá ha a jogsértés a fogyasztók életét, testi épségét, egészségét sérti vagy veszélyezteti.
A tervezet tovább szigorítja a gyermek- és fiatalkorúak védelmét szolgáló, tiltó rendelkezéseket. A jövőben a fiatalkorú személyek, mint kiemelt fogyasztói kör, fokozott védelemben részesülnek a szexuális termékekkel való kiszolgálás körében is. A jelenlegi szabályozás szerint, ha egy üzletben dohánytermékkel vagy szeszesitallal szolgálnak ki fiatalkorú személyt és ezt a jogsértést már korábban is észlelte a hatóság, akkor lehetősége van arra, hogy legfeljebb 30 napra bezárassa az üzletet – a jövőben erre szexuális termék kiszolgálása esetén is lehetősége lesz.
A gyermek és fiatalkorúak védelmét szolgáló különös rendelkezésekkel kapcsolatban a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége úgy foglalt állást, hogy azokat külön jogszabályban kellene szabályozni, nem egyetlen paragrafus keretén belül.
A panaszkezelés és az ügyfélszolgálat szabályai egységesen a fogyasztóvédelmi törvényben nyernének elhelyezést a jövőben.
Az új szabályozás értelmében az írásbeli panaszt a vállalkozás harminc napon belül minden esetben köteles írásban megválaszolni, és a panasz elutasítása esetén a fogyasztót tájékoztatnia kell arról, hogy panaszával mely szervhez fordulhat.
Azoknál a vállalkozásoknál (pl. közüzemi), ahol kötelező ügyfélszolgálatot működtetni, nemcsak a panasz elutasítása esetén (ahogy a jelenlegi szabályozás szól), hanem minden esetben kötelesek – tizenöt napon belül – megválaszolni a fogyasztó panaszát.
A törvénymódosítás várhatóan szeptember elsején lép életbe, azonban bizonyos rendelkezések, így például a békéltető testületekkel kapcsolatos néhány szabály csupán későbbi időpontokban hatályosul.
Simon Rita