Sieber-Fazakas Eszter, a Noerr ügyvédje egy német jogesetet ismertetett, amikor egy teherautóban kigyulladt egy mágneskapcsoló, amelytől leégett a kocsi, a biztosító beperelte a gyárat, de a bíróság úgy vélte: a beszállító és a végtermék gyártója között szabályozott volt a kapcsolat, ezért az utóbbi nem köteles ellenőrizni minden kapott terméket.
Sólyom Szabolcs, a Kirchhoff Hungária Kft. ügyvezető igazgatója azt mutatta be, hogyan tudott talpon maradni a cég, miután elsőszámú megrendelője, a Suzuki a válság miatt harmadára csökkentette megrendeléseit. A német cég Esztergomban a Suzuki mellett, annak kiszolgálására alakított ki gyártóbázist 2004-ben, sajtolt és hegesztett elemeket gyárt lemezből, újabban nagyszilárdságú lemezből sajtol olyan biztonsági elemeket, mint például a motortartó bölcső, vagy a futómű tartója.
Időközben 500 kilométer távolságban fél tucatnyi autógyárat tudott kiszolgálni a cég, ennek ellenére 2009-ben érzékenyen érintette a Suzuki 103 ezer kocsihoz való alkatrészeinek visszamondása. A 12 millió eurós árbevétel kiesését a fizetési határidő 17 napról 28 napra történő növelésével, létszám csökkentéssel, és az államtól kapott munkahelymegőrző támogatással vészelte át a Kirchhoff Hungária Kft., amely jelenleg egy 12 millió eurós bővítést végez.
A beszállítókra nemzeti, nemzetközi és a készgyártók által hozott szabályok is vonatkoznak. A legfontosabb azonban az, hogy hiba nélküli alkatrészek érkezzenek határidőre, a szerződött mennyiségben és a legalacsonyabb áron az autógyárba - hangsúlyozták a konferencia előadói.
Rozgonyi-Tóth István a magyarországi Noerr ügyvédi iroda autóipari csoportjának munkatársa azt ismertette, hogy az elmúlt évtizedben Németországban megháromszorozódott az autó visszahívások száma, és közelíti a 200 ezret. Ezek harmadát a fék- és a futómű meghibásodása adja, jelentős még a belső védelem - a légzsák és a biztonsági öv - és a kormány hibája.
A visszahívások növekedésére három magyarázat is létezik. Az első az, hogy egyre bonyolultabbak az autók, tehát több a hibalehetőség, de ezeket gyorsan fel is fedezik a gyártók, és megelőzik a későbbi károkat. A második magyarázat a beszállítók költségérzékenysége, amely rontja a minőséget. Végül a harmadik ok a típusváltás lerövidítése, amely a próbagyártást is rövidíti, így nem jön ki időben minden hiba.
A magyar kkv-k az ENSZ beszállítóivá is válhatnának, de erről kevesen tudnak - mondta Bödöcs Róbert a Nemzeti Külgazdasági Hivatal főosztályvezetője, hozzátéve: a hivatal minden segítséget megad az érdeklődő cégeknek.
MTI