Háborúskodás tört ki a hulladék gumiabroncsok hasznosítását koordináló két nagy hazai szervezet között annak kapcsán, hogy Magyarországon tarthatók-e az új gumiköpenyeket gyártó és importáló cégek hulladékhasznosításra fordított pénzforrásai.
Ahhoz, hogy az új abroncsokat gyártó vagy importáló (úgynevezett kötelezett) cégek mentességet szerezzenek a környezetvédelmi termékdíj fizetése alól, valamelyik koordináló szervezethez kell fordulniuk, amely - a termékdíjnál alacsonyabb hasznosítási díj fejében - átvállalja a kötelezettségük teljesítését, ismerteti a Világgazdaság a szabályozást.
A hulladékhasznosítók által alapított Öko-Gum Kht. a feldolgozást hazai tag- és partnercégein keresztül oldja meg, ezzel szemben a kötelezett háttérrel létrejött Guniabroncsgyártók Magyarországi Egyesülete a rendszerében begyűjtött hulladékot Ausztriába szállíttatja hasznosításra.
A Világgazdaság információi szerint a GME 15 ezer tonna hulladék kiszállítását tervezi külföldre. Ez azonban nemcsak elszívja a hulladékot a hasznosítók elől, hanem mintegy 700-800 millió forint is a külföldi hasznosítókhoz áramlik.
A külföldre került gumi elsősorban a kisebb vállalkozásokat sújthatja, ám az olcsó tüzelőanyagnak számító abroncs külföldre kerülése versenyképességi gondokat okozhat a termikus hasznosítást kínáló cementiparban is. Az abroncsok határon túli alkalmazása az Európai Unióban bevett gyakorlat, így nehezen képzelhető el, hogy a hatóságok korlátozzák a hasznosítási célú exportot - írja a Világgazdaság.
Vita támadt a leselejtezett gumiabroncsok miatt
A hazai hulladékfeldolgozó cégek védelmére hivatkozva hatósági intézkedéssel korlátozná az Öko-Gum Kht. azt, hogy társszervezete, a Gumiabroncsgyártók Magyarországi Egyesülete (GME) külföldön hasznosíttassa a begyűjtött gumihulladékot. A GME az alacsonyabb osztrák árakkal magyarázza döntését - számol be a Világgazdaság.