5p

Az október 23-i tüntetés előtt négy nappal, csütörtökön késő este a Magyar Közlöny legfrissebb számában megjelent a pedagógusok új életpályájáról szóló 2023. évi LII. törvény rendeletmódosítása. Ezt végigböngészve csak abban lehet bízni, hogy az ellenőrzések ellenőrzésének ellenőrzései mellett a tanításra is jut majd idő.

A frissen megjelent rendeletmódosítások döntő többsége a státusztörvénnyel életbelépő iskolaellenőrzési szabályokat taglalja, amelyekből jól látható, hogy a pedagógus szakszervezetek által sokszor kifogásolt kitételek miatt az iskolák olyan túladminisztrált, bürokratikus rendszert kapnak a nyakukba, ami sokak szerint épp a minőségi közoktatástól vonja el az energiát és az időt. Kicsit száraz, de elgondolkodtató információk jönnek.

Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzésbe óra- és foglalkozáslátogatás, megfigyelés, interjúk és pedagógiai dokumentumok vizsgálata egyaránt beletartozik – áll a Magyar Közlöny legfrissebb számában.

Az országos ellenőrzés kétféle lehet: intézményi és komplex, amelyet legalább három, arra kijelölt – köznevelési szakértőből álló bizottság végezhet.

Ellenőrzések tömege zúdul az iskolákra. Fotó: Depositphotos
Ellenőrzések tömege zúdul az iskolákra. Fotó: Depositphotos

Országos ellenőrzés: ötéves intézkedési terveket várnak az igazgatóktól

Az új rendszerben a Belügyminisztérium minden év július 20-ig elkészíti a következő évre szóló országos pedagógiai-szakmai ellenőrzési tervet úgy, hogy az, ötévente minden intézményre kiterjedjen. Erről július 31-ig értesítik az érintett iskolákat, a kiválasztott szakértőket és az őket foglalkoztató intézmények igazgatóit, majd egy új körben, november 30-ig kijelölik és értesítik a tervben szereplő ellenőrzések időpontját, és az érintetteket.

A vezető szakértőknek az ellenőrzés előtt legalább 15 nappal fel kell venniük a kapcsolatot az iskolák igazgatóival az ütemezés és a részletek miatt, a látogatás után pedig a vezető szakértőnek 15 napon belül el kell készítenie az értékelését, majd azt fel kell töltenie az informatikai elektronikus rendszerbe.

Ugyanakkor ezzel egyidőben, ha úgy gondolják, az ellenőrzött pedagógus, testület vagy/és igazgató értékelőlapot tölthet ki a szakértőkről elektronikusan.

A közlöny szerint ezeknek az újfajta intézményellenőrzéseknek a célja nem sak az, hogy iránymutatást adjon az intézmény pedagógiai-szakmai munkájának fejlesztéséhez, hanem annak a feltárása is, hogy az iskola hogyan valósította meg a pedagógiai programját.

Ezért figyelik meg többek között a pedagógiai folyamatokat, a személyiség- és közösségfejlesztést, a pedagógiai munka eredményeit, a belső kapcsolatokat, az együttműködést és a kommunikációt, valamint az iskola külső kapcsolatait. (Bár ilyen folyamatokat egy-egy látogatás során nyilván lehetetlen teljesen átlátni, megérteni és értelmezni).

Az igazgatókat sem kímélik a rendeletek: ha egy iskolát kiválasztanak, akkor nekik kell az ellenőrzési terv elkészítése évének november 30. napjáig feltölteniük az azt megelőző két tanév munkatervét és éves beszámolóját, a legutolsó továbbképzési programot, a beiskolázási terveket, valamint az iskolai eredményeket, például a kötelező országos mérésekét.

Az iskola nagyságától függően legalább három, legfeljebb öt szakértő megy ellenőrzésre, majd az értékelés alapján az igazgatónak 45 napon belül ötéves intézkedési tervet kell készítenie, melyet a nevelőtestületnek az ellenőrzéstől számított 60 napon belül kell jóváhagynia. Majd az elfogadott intézkedési tervet az igazgatónak izibe kell feltöltenie és arról tájékoztatnia a Belügyminisztériumot.

Komplex ellenőrzés: a gyengébben teljesítő iskoláknál

Ez még mind semmi, ugyanis indokolt esetben az ötévente megejtett iskolaellenőrzéseken túl a tanítás-oktatás átfogó, célzott vizsgálatára is sor kerülhet, mégpedig ott, akiket Pintér Sándor belügyminiszter jelöl ki.

Ilyenkor az igazgató és a pedagógusok tevékenységét veszik górcső alá.

Hogy mikor választhatnak ki egy iskolát erre a speciális ellenőrzésre? A közlöny szerint akkor, ha az iskola a fentiekben taglalt országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés során legalább három szegmensben 60 százalék alatti eredményt ért el, vagy ha egy területen 30 százaléktól elmaradót, illetve, ha az országos kompetenciamérés utolsó eredményei alapján az átlagnál gyengébb eredményt ért el.  

Ezek után a vezető szakértő az ellenőrzés utáni 30 napon belül elkészíti a komplex szakértői értékelését, és megküldi az intézmény fenntartójának. Majd az értékelés alapján az iskola igazgatója a fenntartóval együttműködve 30 napon belül intézkedési tervet készít. Itt nincs még vége, ugyanis szakértők bevonásával utóellenőrzéssel megnézik ennek betartását, melyről jelentés készül a belügyminiszter számára. Ennek folyományaként egyes pedagógusok számára továbbképzést is előírhatnak.

Október 23-án egyébként tüntetést szerveznek a jogállamiságért, a demokráciáért, az egészséges és élhető környezetért, valamint az oktatás jövőjéért Budapesten és Debrecenben.

  • Budapesten a Tanítanék, az Egységes Diákfront, a Civil Bázis, Budapest önkormányzata, és az Országos Közös Akarat (OKA) szervezésében 16:30-tól lesz a gyülekező a Hősök terén, majd átvonulnak az Oktogonra, ami során útba ejtik a Kölcsey Gimnáziumot és az orosz nagykövetséget is.
  • Debrecenben már délelőtt 9:30-kor lesz a találkozó az Aranybika étterem előtt, ahol beszédeket követően kezdődik a vonulás a CATL akkumulátorgyár építkezésére.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!