4p

Nálunk hiányoznak legtöbbet – áltagosan húsz napot - a fizetett szabadságon túl a fizikai munkakörben dolgozók, a térség vizsgált országaiban ez a szám mindenhol kisebb. Ugyanakkor a nem termelő cégeknél tevékenykedők a többi országhoz hasonló arányban vannak távol munkahelyüktől, mindössze nyolc-kilenc napot – áll a PricewaterhouseCoopers frissen nyilvánosságra hozott HR Benchmarking Felmérésében.

Túl sok a hiányzás (Mfor-montázs)

Számos jelentősebb eltérés tapasztalható a termelő és a nem termelő – azaz például a szolgáltatási szektorban működő vagy a kereskedelemmel foglalkozó – cégek között a 2007-ben elvégzett a Saratoga HR Benchmarking Felmérése szerint, amely során tizenkét, nagyrészt külföldi székhelyű, de hazánkban is jelen lévő céget vizsgáltak.

Kiderült, hogy míg a fizikai munkakörben dolgozók átlagosan húsz napot, a nem termelő vállalatoknál dolgozók csupán nyolc napot hiányoznak a munkahelyükről betegség vagy egyéb különleges ok miatt - tehát leszámítva a kivett szabadságokat vagy a termelési kapacitások esetleges átmeneti csökkentését.

A térség vizsgált országaival összehasonlítva az látható, hogy a gyártó cégek alkalmazottai nálunk vannak legtöbbet távol a munkahelyüktől: míg Szlovákiában a tíz napot sem éri el, addig Csehországban két hét ez a szám. A legszembetűnőbb a különbség Románia esetében: náluk átlagosan három-négy napot hiányoznak a dolgozók a termelő és a nem termelő cégeknél egyaránt. A szellemi dolgozók viszont – hasonlóan a többi országhoz – nálunk is csupán nyolc napot maradnak otthon ilyen okokból.

Mennyi jön vissza a hr-tevékenységekre költött pénzből?

A felmérés során vizsgálták azt is, hogy mekkora a humántőke-beruházás megtérülése. Eszerint az ebbe fektetett minden forint után a hazai felmérésben részt vevő termelő vállalatok átlagosan 1,7 forintot kapnak vissza, míg a nem termelő vállalatok 2,3 forintot. Szilágyiné Gombos Andrea, a PricewaterhouseCoopers menedzsere szerint ennek az oka elsősorban az lehet, hogy mivel az utóbbi csoportba tartozó társaságok tevékenysége szofisztikáltabb, így ők kénytelenek többet foglalkozni a humánerőforással.

A térség országaiban hasonló számok jöttek ki, Románia azonban itt is kivétel, érdekes módon náluk a gyártó cégeknél térülnek meg jobban a humán tőkébe fektetett összegek.

Megvizsgálták azt is, hogy a változó bér – jutalmak, prémiumok – aránya mekkora a teljes kompenzációhoz , vagyis a bérköltséghez viszonyítva. Míg a hazai termelő vállalatok esetében 8,9 százalékot fordítanak teljesítményarányos bérezésre, a magasabb képzettségűeknél szignifikánsan nagyobb arányról, 21,9 százalékról lehet beszélni.

Hazánkban a szellemi dolgozóknak könnyebb előrelépni

Nem meglepő, hogy a gyártó cégek jóval nagyobb arányban építettek le a térség szinte összes országában (Csehország kivételével), nálunk a munkavállalók átlagosan nyolc százalékát küldték el, míg a szellemi dolgozóknak csupán 1,7 százalékát.

A cégen belüli, különböző pozíciók közötti mozgások aránya is nagyobb a nem termelő vállalatoknál Magyarországon. Az előbbi csoportban az összes belső kinevezések 76,8 százaléka magasabb pozícióba való előléptetést jelentett. Az adatok alapján viszont a termelő vállalatok sokkal nagyobb arányban alkalmazzák a munkahelyi rotációt, azaz az azonos szinten, de más területre történő kinevezést. Az esetükben ugyanis az előléptetés aránya csupán 38,3 százalék.

Ugyanakkor csak nálunk jellemző, hogy a szellemi dolgozók tudnak könnyebben karrierpályát befutni egy cégen belül. Míg Szlovákiban fordított az arány, 89-65 százalék a gyártó vállalatok javára, addig Csehországban hasonló az esély a két csoportnál.

Kovács Zita

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!