Több ponton is változtatni kívánnak a Taxirendeleten, derült ki a fővárosi közgyűlési rendelet módosítását célzó előterjesztéséből. Az írás alapján a Taxirendeletben már a tavalyi évben is volt kisebb módosítás, a jogszabályhoz kapcsolódó feladatoknál ugyanis átcsoportosítást és racionalizálást eszközöltek a BKK, a Budapest Közút és a Fővárosi Önkormányzati Rendészet között. A tervek szerint a jövőben továbbra is a BKK végzi a törvényben és a kormányrendeletben a közlekedésszervezőhöz delegált feladatokat, így az előzetes igazolások kiadását és a szolgáltatások ellenőrzését is. Ez utóbbi talán azért érdekes, mert az ősszel többször felvetődött egy "szuper ellenőri csapat" felállítása, amelyben a fenti szervezetek mellett a NAV is képviseltette volna magát.
Egy éve bénították meg a belvárost a taxisok
Az ellenőrzések szigorítására pedig már csak a fogyasztók szempontjából is szükség lenne, de az ellenőrzések alapján a taxisok körében az adómorál sem túl erős. Pedig az Uber elleni tiltakozás kapcsán a kormányzat is azt kommunikálta, hogy az utazásmegosztó vállalkozást azért kell ellehetetleníteni, mert egyrészt nem fizetnek adót (bár korábbi összehasonlító anyagunk szerint több társasági adót fizettek, mint a taxisok – szerk.), illetve nem tudják garantálni a megfelelő szintű szolgáltatásokat. Utóbbi esetben is sokan megkérdőjelezték a professzionális személyfuvarozók színvonalát, hiszen több olyan eset is napvilágot látott, amikor a taxisok fenyegették az utasokat, netán tettlegesen is eljártak velük szemben.
Mindenesetre a Fővárosi Közgyűlés előterjesztésében is azt hangsúlyozzák, hogy a módosítás célja a fogyasztók és a jogkövető szolgáltatók védelme. Az előterjesztés szerint ez indokolja a következő intézkedések bevezetését. A személyszolgáltatást szervező és közvetítő szolgáltatóhoz (taxitársasághoz) nem tartozó gépkocsikon "Független szolgáltató / Freelancer" felírat kerüljön feltüntetésre. Bankkártyás fizetést eddig is lehetővé kellett tenni, most azonban a szabályozás azt is előírja majd, hogy az elfogadó terminál a helyszínen nyomtasson valamennyi utas számára egységesen a fizetéskor hozzáférhető papír alapú, a pénzügyi tranzakciót és annak mértékét igazoló és a helyszínen a fogyasztó által ellenőrizhető bizonylatot. Az elsőre meghökkentőnek tűnő nyomtatott bizonylat adási kötelezettséget az előterjesztés nem indokolja, de két mögöttes ok feltétezhető, egyrészt a taxisok többet húztak le a számlákról, mint a fuvardíj lett volna, másrészt az adóellenőrzések vélhetőleg így egyszerűbbek lesznek.
Új rendelkezés lesz, hogy Budapest közigazgatási területén személytaxi-szolgáltatás kizárólag Budapest főváros területén létesített taxiállomások használatára jogosító érvényes taxiállomás-használati hozzájárulással végezhető. Szabályozni fogják azt is, hogy a vállalkozásnak csak olyan autója tartózkodhat a taxiállomáson, amelyre vontkozólag teljesül az összes alábbi felétel:
- a taxiállomás-használati megállapodást megkötötték, és ezzel egyidejűleg a díjat befizették
- a Budapest Közút Zrt. a kártyát kiadta, és azzal a személytaxi vezetője a helyszínen rendelkezik,
- a budapest Közút Zrt. a matricát kiadta, és azt a személytaxin az előírt módon elhelyezték,
- a közlekedésszervező a tarifa-tábla matricát kiadta, és azt a személytaxin az előírt módon elhelyezték,
- a közlekedésszervező az utasjogokat tartalmazó tájékoztatót kiadta, és azt a személygépkocsiban a rendeletben szereplő, előírt módon elhelyezték.
A változtatások közül egyébként igen előremutatónak tűnik, hogy az elektromos autót használók komoly kedvezményt kapnak a taxiállomás használati díjából, nekik az előírt 5417 forintos havi összegnek csupán az 5 százalékát kell kifizetni.
A most benyújtott javaslatok kapcsán persze le lehet szögezni azt a régi igazságot, hogy minden szabály annyit ér, amennyit betartatnak belőle. A taxistársadalom tagjain belül ugyanis van egy kisebbség, akik számára az előírások eddig sem jelentettek semmit, viszont az ő kirívó viselkedésük az egész szakma megítélésére negatívan hatott. Illetve remélhetőleg a drosztokon egymással viaskodó "bandákkal" sem kell majd a járókelőknek szembesülni. Fontos kérdés tehát, hogy az új előírásokat számon is fogják-e kérik a taxisokon.
mfor.hu