A VDSZSZ elnökének írt levelet a Vasutasok Szakszervezete (VDSZ), a Mozdonyvezetők Szakszervezete (MOSZ), a Pályavasúti Dolgozók Szakszervezete (PVDSZ), a Mérnökök és Technikusok Szabad Szakszervezete (MTSZSZ), a Vasutasok Független Szakszervezeti Szövetsége (VFSZSZ) írta alá.
Simon Dezső, a Vasutasok Szakszervezet (VSZ) elnöke elmondta: a kollektív szerződés módosítás lényege, hogy a heti munkaidőt a jelenlegi 37-ről 38-ra növelnék, mint az korábban, a szerződés lejárta előtt volt. A munkaidő heti 38 óra növelése a MÁV-Startnál 3,5-4 százalékkal több bérfejlesztést jelentene a dolgozóknak az idei évre, amit azért nem tudnak megkapni, mert az idei bérfejlesztést heti 37 órára vetítették, így 2,9-3,4 százalék béremelés volt.
A VSZ elnöke elmondta, ha a MÁV-Startnál nem növelik a kollektív szerződésben a heti munkaidőt 38 órára, akkor az ott dolgozók hátrányba kerülnek a MÁV Zrt., a MÁV-Trakció és a MÁV-Gépészet dolgozóival szemben, ahol a kollektív szerződésben már a növekedett a heti munkaidő. Simon Dezső szerint ha a VDSZSZ is aláírná a MÁV-Startnál a kollektív szerződés módosítását, az még nem érintené a VDSZSZ sztrájkköveteléseit.
Bárány Balázs, a VDSZSZ alelnöke elmondta, a levelet még nem látta, de a problémát tavaly december óta ismerik. A VDSZSZ akkor lenne hajlandó tárgyalni, illetve megállapodni MÁV-Startnál a 38 órás munkahét bevezetéséről a 37 helyett, ha ehhez a munkáltató a 6,9 százalék mellé, a plusz egy óra emeléséért további négy százalékos bérfejlesztést adna januárig visszamenőleg, ami 10,9 százalékos béremelést jelentene.
Bárány Balázs utalt arra, hogy a MÁV-Startnál a munkáltató által egyoldalúan végrehajtott idei bérfejlesztése 2,9-3,4 százalékos volt, ami szerinte megszegése a négy évre szóló megállapodásnak, továbbá zsarolás, hogy a vasutasok érdeke ellen cselekedjen a szakszervezet és lemondjon egy óra bérfejlesztésről.
A VDSZSZ alelnöke jelezte: a levelet aláíró öt szakszervezetből egyedül a Vasutasok Szakszervezete jogosult kollektív szerződést aláírni a MÁV-Startnál, mint reprezentatív szakszervezet, a többiek csak a munkáltatónak akarnak kedvezni a levél aláírásával.