3p

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Érzékeny pontra mutatott rá a belengetett, új kata-szabályokban az Adótanácsadók Egyesülete: ha egy könyvelő éves szinten ugyanazon ügyfelének 3 millió forint felett számláz könyvelési díjat, egyből megkapja a 40 százalékos büntetőadót.

Gulyás Gergely a múlt heti Kormányinfón bejelentette: a kormány döntött, valóban brutálisan megszigorítják a katás adózás szabályait. Az új, már be is nyújtott módosító szerint a továbbiakban az ugyanazon megbízótól származó, 3 millió forintot meghaladó összeget a fix havi katán túl 40 százalékos különadóval sújtják. (Jelenleg évi 12 millió forint felett lép be a különadó.) A büntetőadót a megbízónak kell majd fizetnie. A kormány szerint ezzel visszaszorítható az a gyakorlat, hogy a munkaadók vállalkozásba kényszerítsék a dolgozókat, akiket valójában munkaviszonynak megfelelő módon foglalkoztatnak.

A tervezetet most komoly kritikával illette az Adótanácsadók Egyesülete. A társaság közleménye, melyet Zara László elnök jegyez, érzékeny pontra mutatott rá a közelgő, új szabályozásban, melyet rögtön egy egyszerű példával szemléltettek is:

ha egy katás könyvelő iroda ugyanazon ügyfelének éves szinten több, mint 3 millió forintos éves könyvelési díjat számláz, a 3 millió Ft feletti rész azonnal bekerül a 40%-os „büntető adó” alá, holott ezzel a tevékenységgel kapcsolatban sem most, sem korábban fel sem merülhet a munkaviszony kijátszásának lehetősége.

Az egyesület szerint ezért a tervezett reform romboló hatású a tisztességes vállalkozások körében. Azzal egyetértenek, hogy a kata ellenőrzése olyan irányba módosuljon, amely szankcionálja, és ezzel megakadályozza a munkaviszony helyett a színlelt
vállalkozási jogviszonyos foglalkoztatást, de a fenti aggályok miatt a következő javaslatokat teszik:

  • hatékony ellenőrzési rendszer keretében szűrjék ki azon katás vállalkozásokat, amelyek a mostani szabályozásban meglévő 7 pontos kritériumrendszer alapján a munkaviszonyukat vállalkozói jogviszonyra cserélték és „beszámláznak” a volt munkáltatójuknak vagy annak bármely kapcsolt vállalkozásának. Az egyesület meggyőződése, hogy a NAV adatbázisainak felhasználásával, akár helyszíni ellenőrzés nélkül, informatikai úton a kívánt cél elérhető.
  • egészítsék ki a mostani szabályozásban meglévő kritériumrendszert egy olyan további ponttal, hogy a munkavállaló a munkaviszony megszüntetését követő meghatározott időn (pl. 2 éven) belül katás vállalkozóként ne végezhessen tevékenységet a volt munkáltatója vagy annak bármely kapcsolt vállalkozása részére.
  • értékhatárra való tekintet nélkül, az első forinttól vezessék be a 40%-os többlet adóterhet a kifizető részére, ha a katás foglalkoztatás szabályrendszere bármilyen tekintetben sérül.

Bár a mostani módosítás ezzel nem foglalkozik, az egyesület a fentieken kívül fontosnak tartaná még a szabályozás olyan irányba történő változtatását, amely előtérbe helyezi a katás vállalkozás keretében elérhető juttatások (pl. nyugdíjellátás) értékhatárának emelését, és annak évenkénti valorizációját még abban az esetben is, ha ez a cél a kata havi fizetendő összegének emelésével valósítható meg. Ez ugyanis kellő biztonságot jelentene a katás adózóknak, hogy hosszú távon is ebben az egyszerű és számukra kedvező adórendszerben dolgozhassanak.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!