8p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

Jelenleg országszerte már 1800-nál is kevesebb helyen intézhetjük a pénzügyeinket, miközben a 2008-as válság előtt még mintegy 4400 kirendeltségen tehettük ezt meg. Ráadásul a készpénzautomaták száma is csökken, azt követően, hogy tavaly áprilisban 5 ezer alá ment, ma már 4700-nál is kevesebb ATM üzemel. Mindezek arra terelik az ügyfeleket, hogy pénzügyeiket egyre inkább online intézzék, más kérdés, hogy az idősebbek és az anyagilag hátrányosabb helyzetben lévők (munkanélküliek, tartós betegek) számára ez ma még nem igazán opció.

Újabb lélektani határt lépett át a magyarországi bankfiókok száma. Jelenleg már 1800-nál is kevesebb ilyen kirendeltség létezik – derül ki a Magyar Nemzeti Bank (MNB) legfrissebb adataiból. Egészen pontosan 1799. Ez már csaknem 60 százalékkal kevesebb a 2008 őszén kirobbant pénzügyi válság előttinél, amikor még mintegy 4400 helyen intézhettük a pénzügyeinket, nyithattunk számlát, helyezhettünk el betétet, illetve igényelhettünk hitelt.

Egyre kevesebb helyre lehet bemenni személyesen intézni a pénzügyeket. Fotó: MTI
Egyre kevesebb helyre lehet bemenni személyesen intézni a pénzügyeket. Fotó: MTI

Nincs ebben azonban semmi különös, hiszen a digitalizáció fokozatos térnyerésével egyre kevésbé kényszerülünk arra, hogy esetleg hosszú órákat töltsünk el egy bankfiókba való utazással és az ottani sorbanállással. Ehelyett már egy ideje kényelmesen, akár otthon, a kanapén egy laptoppal az ölünkben is indíthatunk átutalásokat, fektethetjük be a megtakarításainkat, sőt egyre több banknál már nemcsak a számlát lehet nyitni videón keresztül, vagy szelfivel, hanem a hiteligénylés miatt sem kell feltétlenül személyesen megjelenni a kirendeltségeken.

A válság kitörése óta tapasztalt fiókbezárási trend azzal magyarázható, hogy a hitelintézetek hatékonyabb működésre törekednek – olvasható ki az MNB által 2021 júniusban publikált Pénzügyi Stabilitási Jelentésből. Mindazonáltal Magyarországon a 31 százalékos európai uniós átlagnál jóval nagyobb ütemben, 44 százalékkal csökkent a bankfiókok száma 2008-2019 között. 

Ezt azonban nettó módon kell érteni, hiszen nemcsak bezárásokra, hanem – tűnjék az első ránézésre bármilyen furcsának is – nyitásokra is sor került: míg 2008-2020 között idehaza 1807 fiók tűnt el, 177 létesült, további 66 esetben pedig egy hitelintézet egy településen belül költözött máshová.

A válság kitörése utáni évben a fiókbezárások és -nyitások még kiegyenlítettek voltak, tömeges fiókbezárások 2010-től kezdődtek. Méghozzá két nagyobb hullámban: 2012-2015 között jellemzően a nagyobb kereskedelmi bankok tettek lakatot tömegével a kirendeltségeikre, míg a 2017-2019 közötti megszűnések túlnyomórészt a takarékszövetkezeti integrációhoz kötődtek.

Az MNB legfrissebb adatai szerint jelenleg országszerte 21 banknak van fiókja. Közülük 11-nek most kevesebb, mint a pandémia előtti utolsó békeév, 2019 augusztusában, hét ugyanannyit működtet, míg hárman is akadtak, amelyek az általános, a 2008-as válság óta tartó tendenciával szembemenve összességében növelték a kirendeltségeik számát: a Raiffeisen, az UniCredit és az Oberbank magyarországi fióktelepe.

Az országos lefedettséggel rendelkező kilenc hazai nagybank közül hat rendelkezik most kevesebb fiókkal, mint közel két és fél éve, ezzel szemben a már említett Raiffeisen és UniCredit többel, míg az MKB állománya stagnál. Ezen idő alatt szám szerint a legtöbb fiókot, 21-gyet az OTP Bank csukott be, a Takarékbank 13-at, a K&H 12-őt. A bázishoz képest azonban a legnagyobb arányban, több mint 8 százalékkal az Erste fiókhálózata csökkent (ez csak minimális mértékben köszönhető annak, hogy időközben felvásárolta a Citibank lakossági üzletágát, mivel az csak két egységet tartott fenn 2019 augusztusában), a CIB Banké 6 százalékot meghaladóan, míg a K&H-é és az OTP Banké 5,8, illetve 5,5 százalékkal. Ami azt igazolhatja vissza, hogy ezek a pénzintézetek léptek a legnagyobbat előre a pénzügyek modernné, elektronikussá tétele felé.

Az elmúlt évtizedekhez hasonlóan továbbra is az MKB-val és a Budapest Bankkal való 2023 májusi egyesülésre készülő Takarékbanknak van a legtöbb fiókja, a csaknem 1800-as országos állomány közel 40 százalékát működteti. Az utóbbi két és fél év alatt több helycsere is történt a fiókok száma alapján felállított rangsorban: az UniCredit beelőzte az MKB Bankot, a Polgári Bank a Duna Takarék Bankot, míg az Oberbank magyarországi fióktelepe a Sopron Bankot.

A bezárások miatt jelentősen megnövekedett a bankfiókkal nem rendelkező települések száma, valamint az ezen településekhez legközelebb található bankfiókoktól mért távolság is – hívta fel a figyelmet az MNB már említett jelentése. A bezárások nem kerülték el a kisebb, egy-egy bankfiókkal rendelkező településeket sem. Míg 2008-ban a bankfiók nélküli települések száma 1729 volt Magyarországon, addig 2020 végén már 2456, ebből 2445 község és mindössze 11 város. A fiókbezárások következtében 2008-2020 között 950 ezerről 2 millióra emelkedett azon lakosok száma, akik településén nem található bankfiók. A legközelebbi bankfióktól vett távolság így 2020 végén átlagosan 8,3 kilométer volt. Ez leginkább az idősebbeket és az anyagilag hátrányosabb helyzetben lévőket (munkanélküliek, tartós betegek) érintheti az MNB feltételezése szerint. 

A bankfiókok fizikai jelenlétének hiányát az online banki szolgáltatások még szélesebb körben való elterjedése ellensúlyozhatja az ügyintézés online lehetőségeinek teljeskörű megteremtésével és az ügyfelek ennek igénybevételére való ösztönzésével – véli az MNB. Rámutatva: jelentős átfedés van a kedvezőtlen bankfiók-elérhetőség és a mérsékeltebb internethasználat között, hiszen erősen felülreprezentált az internethasználat szempontjából alsó kvartilisbe tartozó települések száma. 

Ugyanakkor a bankfiókokhoz hasonlóan az ATM-ek száma is folyamatosan csökken.

Tavaly áprilisban került 5 ezer alá, s az MNB legfrissebb adatai szerint jelenleg már csak 4664 ilyen készülékből vehetünk ki készpénzt. ATM-et kevesebben működtetnek, mint bankfiókot az országban: 17-en. Ám közülük csak 16 bank.

A kakukktojás az Euronet Banktechnikai Szolgáltató Kft., amelyet a holland, Amszterdamban bejegyzett EFT Services Holding B.V. alapított még 1999-ben (s birtokol most is), s amelyet több éves sikeres működést követően a 2020 márciusában berobbant koronavírus-járvány megfektetett. Árbevétele tavalyelőtt óriásit zuhant, mindössze a 2019-es egynegyede lett, miközben eredménye veszteségbe fordult, az előző évi 2,8 milliárd forintos nyereséggel szemben 45 milliós mínuszt mutatott. A cég 2020-as éves beszámolójának kiegészítő melléklete szerint a hatalmas visszalépést az exportértékesítéséből származó árbevételének a csökkenése okozta, ebből az Euronet 2020-ban csak közel 1,5 milliárdot kasszírozott, szemben a 2019-es 6,3 milliárddal. A belföldi forgalma is szűkült, igaz, messze nem olyan mértékben, mint a külföldi, 276 millióról 214 millióra, miközben az egyéb bevételei durván a felére, 69 millióra estek vissza. Ezt nem tudta kompenzálni, hogy a társaság a deviza- és valutakészletei forintra átváltásán az egy évvel korábbi 16 millióval szemben tavalyelőtt 177 milliós nyereségre tett szert.

„A társaság adózott eredménye jelentősen csökkent a 2020-as évben, ami egyértelműen a COVID 19 pandémiás helyzetnek köszönhető. Az Euronet Banktechnikai Kft. egy nagyon jól prosperáló vállalkozás. A magyar piacon a bankfüggetlen ATM hálózat üzemeltetők között piacvezetőnek számít. Köszönheti ezt annak, hogy átgondolt, sikeres üzletpolitikát folytat, és kitünő szakember gárdát foglalkoztat” – olvasható a cégnek a kiegészítő mellékletben megjelent önértékelésében.

 

Összességében tehát elmondható, hogy egyre kevesebb bankfiók és ATM működik az országban, ezek arrafelé terelik az ügyfeleket, hogy személyes helyett egyre jobban elektronikusan intézzék a pénzügyeiket. Más kérdés, hogy a bankokkal való fizikai kapcsolattartás megnehezülése sokak számára az ország egyes területein érdemben ronthatja a pénzügyi szolgáltatások elérhetőségét. Emiatt különösen fontos lenne a digitális banki megoldások szélesebb körű elterjedése és fejlesztése, amihez jelentős állami szerepvállalásra lenne szükség, például az ügyfelek távoli azonosításának, az állami adatbázisok összekötésének és harmadik felek általi felhasználhatóságának, valamint a közjegyzői hitelesítés digitalizációjának megvalósítása terén – javasolja az MNB.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!