5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Óbuda után Budakalász is megadóztatja a hajótulajdonosokat.

Budakalász Önkormányzata tavaly novemberben döntött arról, hogy ez év januárjától új települési adót vetnek ki a budakalászi Duna-parton tárolt nagy teljesítményű vízi járművekre - írja laptársunk, a Privátbankár.hu.

Az ősszel megválasztott Göbl Richárd polgármester a képviselő-testületi ülésen az új adó kivetését azzal indokolta, hogy az elmúlt években tömegesen szorulnak ki a Római-partról a folyamatos beépítések miatt a hajók, áttéve tárolási központjukat Budakalász Duna-parti részére. Mindez az oda vezető utakat leterheli, rongálja, és a helybéli lakosok mindennapi életére is hatással van.

Hajó a Dunán a ködös időben (Fotó: MTI/Balogh Zoltán)
Hajó a Dunán a ködös időben (Fotó: MTI/Balogh Zoltán)

A polgármester további érvelése szerint a Duna-part természetközeliségét kellene megőrizni, amibe nem férnek be a motoros eszközök és a zajos tevékenységet végző szolgáltatók.

„Szeretnénk hasznot húzni a Duna-partból, de úgy, hogy ne tegyük tönkre” – hangozott el a novemberi testületi ülésen.

A Göbl Richárd akkor elmondta azt is, hogy az adó alanyai túlnyomó többségben nem helybéliek lesznek. Előzetes számításaik szerint az adóból várhatóan éves szinten 3 millió forint bevétele származhat az önkormányzatnak.

A horgászok megúszták

A 10 kW alatti, jellemzően horgászok által használt vízi járművek nem tartoznak az új adónem hatálya alá. A rendelet szerint az adókötelezettség az önkormányzat illetékességi területén tartós vagy időleges jelleggel tárolt, 10 kW motorteljesítményt meghaladó motoros vízi járművek után keletkezik. Az adót negyedévente kell fizetni, és kizárólag magánszemélyek tulajdonában lévő járműre vonatkozik. Az adó nagysága a vízi jármű teljesítményével együtt nő.

Eszerint:

  • 50 kW teljesítményig 105 forintot,
  • 51-200 kW teljesítmény között 150 forintot,
  • 200 kW teljesítmény felett 225 forintot kell fizetni egy kilowatt után negyedévente.

Azaz például egy kisebb, 50 kW teljesítményű motorcsónak tulajdonsának évente 21 ezer forint adót kell befizetni az budakalászi önkormányzatnak.

Némi könnyítés, hogy 50 százalékos kedvezményt adnak az elektromos hajtású, valamint a hidrogén tüzelőanyag cellás üzemű járművek után. Adómentességet kaptak a vízi rendőrség mentésre használt járművei, a Lupa-sziget kompja, továbbá az, aki kizárólag a műszaki vizsga miatt tárolja ott a hajóját. Kedvezmény jár annak is, akinek a Lupa-szigeten van ingatlana.

Óbuda három éve adóztat

A budakalászi yacht-adó kivetése nem egyedi lépés. Óbuda önkormányzata már 2017-ben bevezette a motoros vízi járműveket terhelő települési adót "a természetvédelmi és turisztikai szempontokra", valamint "az evezős sportok elősegítésére" hivatkozva. Az önkormányzat akkor úgy számolt, hogy a települési adó nyomán hozzávetőleg 5 millió forint adónövekmény jelentkezhet a kerület költségvetésében. Ehhez képest a 2019-es büdzsében az előirányzott 5 millió forint helyett már 6,85 millió forint folyt be a motoros vízi járműveket terhelő adóból.

Az óbudai települési adó feltételei szinte teljesen megegyeznek a budakalászi rendelettel. Az adó alanya itt is magánszemély lehet, aki az év első napján a III. kerület közigazgatási határain belül tárolt – szintén a 10 kW-ot meghaladó teljesítményű  – motoros vízi jármű tulajdonosa.

Az óbudai adókötelezettség egyaránt vonatkozik a Duna III. kerületi részén, a kerülethez tartozó partszakaszon, de még közterületen vagy magántulajdonú ingatlanon elhelyezett, továbbá a kikötőkben tárolt motoros vízi járművekre is. Az adó mértéke itt is majdnem akkora, mint amit a budakalászi önkormányzat alkalmaz, annyi különbséggel, hogy Óbudán 50 kW teljesítményig 105 forint helyett csak 75 forint adót kell megfizetni negyedévente egy kilowatt után.

Hol nem kell (még) adót fizetni?

A budakalászi és az óbudai yacht-adó a szomszédságukban lévő két településre lehet hatással. Ha ezek miatt a sarcok miatt inkább a Duna fentebbi szakaszain tárolják a járműveiket a tulajdonosok, akkor Szentendre és Dunakeszi jöhet szóba, mint két legközelebbi város, és amelyeknek van Duna-parti szakasza is.

Szentendrén jelenleg nincs vízi járművekre kivetett adónem. Az önkormányzatnál megkeresésünkre elmondták, hogy tavaly a város nem vezetett be új adónemet, amit mindig csak a tárgyévet követő évtől lehet alkalmazni. Ugyanakkor új adó bevezetését nem csak pénzügyi okok indokolhatnak, hanem egyéb (például környezetvédelmi, közlekedési, urbanisztikai) tényezők is.  

Ezeket a komplex jellemzőket folyamatosan vizsgálja az önkormányzat, és amennyiben indokolttá válik Budakalász adójogszabályi változtatásai miatt a szentendrei szakaszon a vízi járművek terhelésének kezelése, úgy a megfelelő időben megteszik a szükséges lépéseket – közölték.

A témában megkerestük Dunakeszi Önkormányzatát is. Cikkünk megjelenéséig nem kaptunk választ.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!