6p

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Főszerkesztői jegyzet arról, hogy bár a nemzetgazdasági miniszter belengette, három szektornak sem kell 2025-ben extraprofitadót fizetnie, nem lehet tudni, ennek most van-e valóságalapja. Hiszen a 2022 közepén bevezetett sápnak eredetileg csak 2023 végéig kellett volna élnie, ám további három szektor még jövőre is nyögi. Ezek jutottak eszembe a hét eseményeiről.

Sokszor eszembe jutnak egykori – Isten nyugosztalja – közgáz pénzügy szakos tanárom, a Nemzetközi Valutaalap (IMF) és Világbank magyarországi tevékenységéről írt diplomamunkám opponensének szavai: „Semmi sem olyan tartós, mint az átmeneti.”

Most éppen a kormány extraprofitadóra vonatkozó e heti bejelentései kapcsán. Gulyás Gergely előbb azt kürtölte világgá, hogy a kormány döntése értelmében a banki extraprofitadó 2025-ben is érvényben marad, majd rá egy nappal minisztertársa, Nagy Márton azt helyezte kilátásba, hogy e sarc ugyanakkor a jövő évtől a távközlési cégeket és a gyógyszergyártókat már nem fogja sújtani. Valamint a légitársaságokat, amit egyesek a Ryanair-vezérrel való, az ír úr által durva személyeskedésbe torkolló (Michael O’Leary idiótának nevezte Nagyot) purparlé miatt meghunyászkodásnak értékelnek. Velük szemben viszont én inkább annak tudom be, hogy a kormány visszavásárolta a ferihegyi repülőteret működtető cég 80 százalékát, így jól felfogott érdeke, hogy ne riassza el a légitársaságokat.

A vájt szeműek már kiszúrhatták, hogy egyik körben sem említődtek a kiskereskedelmet és ez energetikai szektort érintő extraprofitadók. De azok is maradnak. Méghozzá abból a megfontolásból, hogy e két szektor képviselői a bankokkal együtt – idézem – „olyan multinacionális vállalatok, amelyeknek védelmi hozzájárulást kell fizetniük, mert extraprofitra tettek szert a háborús időkben”, méghozzá az újabb, ezúttal háborúellenesre keresztelt akcióterv keretében.

Nem tudom, hogy sírjak vagy nevessek-e ez utóbbi elnevezésen. De kétségtelenül következik az elmúlt 35 évben békétlen, harcias természetéről megismert Orbán Viktor "békemissziójából."

Az már a kormánya szakértelméről mond el mindent, hogy a bankok további sarcolásánál (amely az extraprofitadó mellett a tranzakciós illeték növelését is magában foglalja, noha a bankok már évek óta szorgalmazzák ennek eltörlését) döntő szempont lehetett egy bődületes baki. Nevezetesen, hogy rosszul – vagy legyünk megengedőek: nem precízen – fogalmazták meg azt a rendeletet, amely megengedte, hogy a bankok az állampapír-vásárlásaik mértékének függvényében akár ötven százalékkal is csökkenthessék az extraprofitadó befizetési kötelezettségüket. A slendrián megfogalmazást a bankok kihasználták, ezt tette helyre a kormány. Az sokatmondó, hogy e kiskaput miért csak most vették észre.

Az igazi kérdés azonban mégis az, hogy lehet-e hinni Nagy Mártonnak? Valóban nem kell-e majd extraprofitadót fizetniük az említett három szektor képviselőinek? 

Ez a nemzetgazdasági miniszter korábbi ígéretei miatt jogos felvetés. Amikor az ötödik Orbán-kormány a 2022. májusi megalakulása után felélesztette – merthogy azt már egyszer, 2010-ben a miniszterelnök második kabinetje bevezette – az extraprofitadót, még az volt a mondás, hogy ez csak átmeneti időre, uszkve másfél évig, 2023 végéig lesz érvényben.

Arra a – gondolom, megerősítésnek szánt – kérdésre, hogy vajon meddig maradhatnak velünk az extraprofitadók, 2022 december közepén az egyik kormánypárti lapban megjelent cikkében Nagy azt írta: „A válasz igen egyszerű: addig, amíg velünk vannak a magas energiaárak, hiszen a rezsivédelem, pontosabban a családok megvédése mindennél fontosabb a jelenlegi kormány számára. Így minden extraprofitot termelő vállalatnak továbbra is ki kell vennie a részét a közteherviselésből”.

Tény és való, a háború előtt jellemzően 20-30 euró között poroszkáló irányadó tőzsdei gázárak 2022 augusztusában 350 euróig is elmentek, ám azután nagyot zuhantak és Nagy ominózus cikkének megjelenésekor már az 50 eurót súrolták felülről.

Nagy Márton magyarázza a bankvezetőknek a sarcok hátterét
Nagy Márton magyarázza a bankvezetőknek a sarcok hátterét
Fotó: Kormány

Ennek ellenére néhány nappal később a megsápoltak körét a kormány tovább bővítette, a meglehetősen faragatlan módon, szenteste előtt egy nappal, december 23-án késő este a Magyar Közlönybe csempészett rendelet a gyógyszergyártókra is kivetette az extraprofitadót. 

De még ekkor is élhetett a remény (legalábbis az örök optimistákban, vagy azokban, akik képesek mindent elhinni, amit mondanak nekik), hogy a kormány betartja a Magyarország helyreállítási tervében rögzített ígéretét, miszerint az átmeneti jelleggel legutóbb bevezetett extraprofitadókat a megígért határidőre kivezetik.

Mégis 2023 közepén a kormány egy újabb rendelettel 2024-re tolta ki az extraprofitadó hatályát, egyúttal – talán a szószegés hatását tompítandó – Varga Mihály pénzügyminiszter megígérte, 2024-ben megkezdik az extraprofitadó kivezetését, mint mondta, „a bankok, a gyógyszergyártók és az energiaszolgáltató cégek esetében ezek megindulnak”. Összefüggésben azzal, hogy a kabinet vállalta az Európai Bizottság felé, az uniós támogatások lehívása feltételeként fokozatosan kivezeti a különadókat. 

Akkor már indoklásról nem volt szó, de nem is lehetett, hiszen Nagy eredeti érvelése már messze nem állt meg: 2023 közepére a gázárak visszatértek a háború előtti szintekre, 30 euró környékére.

S azóta is ott tanyáznak.

Az extraprofitadók megtartásának igazi indokáról persze már nem beszél se Nagy, se Varga, se Orbán. Nevezetesen, a hibás gazdaságpolitikai döntéseik eredményeként (is) akkora lyuk keletkezett az állami költségvetésben, amit be kell foltozni. Csak érzékeltetésül: egy évvel ezelőtti számítás szerint, ha kivezették volna az extraprofitadót, akkor a központi büdzsé nem kevesebb, mint 1250 milliárd forint bevétellel lett volna szegényebb. Azt már Gulyás maga közölte, hogy a kormány a héten bejelentett „védelmi hozzájárulások”-ból csak az idei évre közel 400 milliárdos pluszbevételre számít.

Az igazi cél ismeretében ne legyenek illúzióink: 2025-ben is marad az extraprofitadó. Hiszen miért pont az országgyűlési választások előtti évben mondana le ezekről a bevételekről az Orbán-kabinet? Elnézve a 4 helyett már jó, ha idén 2,5 százalékkal növekvő gazdaságot, enélkül miből lenne pénze olyan osztogatásra, mint 2021-ben?

Aminek jelentősége Magyar Péter frenetikus előretörése óta még nagyobb lesz a négy évvel korábbinál.

A rovat korábbi cikkeit itt olvashatják.

(Csabai Károly szerzői oldala itt érhető el.)

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!