4p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Jegyzet arról, hogy a kormány baráti ajánlatait ellenségesek követhetik. Most éppen a budapesti repteret szeretnék megvásárolni, bár az nem eladó.

Tavaly októberben zárult le a koronavírusról szóló nemzeti konzultációs ívek feldolgozása és kiderült: 1 638 014 válaszadó felelt igennel arra a kérdésre, hogy Magyarország védje-e meg a magyar vállalatokat az ellenséges célú külföldi felvásárlástól. Fordított kérdés nem volt. Az nem fontos, hogy a külföldi vállalatokat ki védi meg az ellenséges célú magyar felvásárlástól.

Orbán Viktor a reptéren (Fotó: Orbán Viktor/Facebook)
Orbán Viktor a reptéren (Fotó: Orbán Viktor/Facebook)

A magyar kormány már egy ideje köröz a budapesti reptér felett, évek óta nem csinál belőle titkot, hogy nagyon szeretné megszerezni a repteret üzemeltető Budapest Airport Zrt.-t. Persze nem ellenségesen, hanem barátilag. Ők nem akarnak semmi rosszat. Csak tárgyalgatnak, érdeklődnek. Hol egy államtitkár, hol egy miniszter, hol egy kormányközeli vállalkozó jelzi a reptéri cégnek, hogy volna igény a vásárlásra.

"Megerősíthetjük, hogy a magyar kormány nem kötelező érvényű ajánlatot tett a Budapest Airport részvényeseinek. Társtulajdonosaink érdekében és jogi okokból kötelesek vagyunk megvizsgálni a lehetséges ajánlatokat" - közölte az AviAlliance, a Budapest Airport legnagyobb tulajdonosa. A vállalat jelezte, hogy a vételi ajánlatot nem a cég kezdeményezésére tette a magyar kormány. Nagyon remélik, hogy továbbra is befektetői pozícióban maradhatnak a budapesti repülőtéren. Tehát eszük ágában sincs eladni az üzemeltetési jogot.

Maga a reptéri ingatlan állami tulajdonban van, 2005-ben és 2011-ben az éppen aktuális kormányok adták el a repülőtér üzemeltetését. Most meg valamiért meggondolták magukat és vissza szeretnék szerezni. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium szerint a repülőtér megszerzése kulcsfontosságú a turizmus újraindításához a koronavírus-járvány után. Ez így persze nem igaz. Egyrészt a kormány már 2019-ben is kinézte magának a repteret, amikor még sehol nem volt a járvány, másrészt Ferihegy állami segítség nélkül is prímán működött, 16 millió utas fordult meg a terminálokon. Tehát a turizmus újraindításához semmi szükség nincs arra, hogy újra állami tulajdonban legyen a Budapest Airport.

Ami pozitívum, hogy az Orbán-kormány egyáltalán még bíbelődik azzal, hogy pénzért vegye vissza a repteret. Talán két nap alatt össze tudnának dobdni egy olyan törvényt, hogy a járványügyi veszélyhelyzetben, az utasok biztonsága érdekében közérdekű vagyonkezelő alapítvány tulajdonába kell adni a repteret, a külföldiek pedig kaphatnak egy kis kártalanítást vagy pereskedhetnek évekig különböző nemzetközi fórumokon.

Megértem, hogy csábítja a kormányt a reptér, csak akkor kár volt 2011-ben eladni a kisebbségi tulajdonrészt. A külföldiek pedig hülyék lennének eladni az aranytojást tojó tyúkot: csak 2019-ben 29 milliárd forintos profitjuk volt, igaz, 2020-ban a járvány tetemes veszteséget hozott össze, de az üzemeltetési jogot 2080-ig szerezték meg 2005-ben, így néhány veszteséges év igazán belefér nekik. Nem kell mindent eladni, amit valaki meg akar venni.

Vidéken könnyebb dolga van a kormánynak. A sármelléki repteret már megszerezték a hévízi fideszes önkormányzattól, Debrecenben még az önkormányzat a többségi tulajdonos, de az állam 51 százalékos részt szerezhet magának (magyar magáncég is rendelkezik érdekeltséggel), míg a győri repteret az állam, az önkormányzat és az Audi közösen irányítja.

Már csak ebből is látszik, hogy a budapesti önkormányzatnak nem osztottak lapot. A vidéki önkormányzatoktól eltérően a fővárosnak soha nem volt semmilyen beleszólása abba, hogy mi történik a reptéren. Nem vagyok híve az einstandnak. A külföldieknek szerződésük van a reptérre, ha azt nem szegték meg, akkor nincs mit tenni. Ugyanakkor csodálkoznék azon, ha a fél ország, a Balaton, az egyetemek ilyen-olyan kreatív megszerzése után pont a reptér bekebelezése okozna különösebb gondot a kormánynak. De hátha vannak csodák. Csak attól félek, hogy a baráti ajánlatokat egy idő után esetleg ellenségesebb ajánlatok követhetik. Ami ellen csak a jogállam védhet, az pedig nincs éppen tökéletes állapotban.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!