Tavaly ősszel, mikor egyik pillanatról a másikra beszántotta a lakástakarék rendszert a kormány, egy jegyzetben azt állítottuk, hogy mindez nem szolgált más célt, mint a magyar demográfiai trend javuló pályára helyezését. Írásunk címe - Mit üzen a lakáskasszák beszántása? Azt, hogy szülj gyereket! - világosan tükrözte álláspontunkat: az Orbán-kormány minden energiáját a gyerekvállalás ösztönzésére fogja fordítani ebben a ciklusban. És mivel a lakástakarékok nem válogattak a szerint, hogy gyermekesek vagy gyermek nélküliek vették igénybe a szolgáltatást, az állam viszont minden ügyfél számlájára utalni volt kénytelen az állami támogatást, ez a rendszer nem volt összeegyeztethető Orbánék "családbarát" filozófiájával..
A ma bejelentett intézkedések mindenképpen jelentősek, azzal együtt is, hogy a részleteket nem ismerjük. Nem tudjuk például, hogy a 40 év alatti nőknek az első házasságuk esetén járó 10 millió forint kedvezményes kölcsön pontosan milyen konstrukciót takar (és miért csak a nők igényelhetik vajon)? Milyen kamatfeltételekkel, mely pénzintézeten keresztül lehet majd kölcsönhöz jutni? De ha abból indulunk ki, hogy a kormányfő által bejelentettek szerint minden egyes gyermek után három évre felfüggesztik a törlesztést, a harmadik gyermek után pedig eltörlik a kölcsön maradék részét, akkor azt kapjuk, hogy a gyermekvállalás egészséges, nem erőltetett ütemezése mellett egy párnak legfeljebb a házasságkötést követő hónapokban, egy évben kell törlesztenie a hitelt. Ha utána sorban jönnek a gyerekek, 2-3 éves időközönként, akkor lényegében ingyen jutnak 10 millió forinthoz.
A kormány társadalomfelfogásáról árul el valamit az az intézkedés, amellyel 2,5 millió forinthoz juttatják a családokat, ha nagy családi hétszemélyes autót vásárolnak. Amennyiben a használt autók is szóba jöhetnek, akkor a támogatás az árnak elég komoly részét fedezheti. Ha viszont csak új autóról lehet szó, akkor a támogatás - bár nem elhanyagolható mértékben, de - csak kevesebb mint felét tenné ki a vételárnak. Ezt viszont csak a középosztály felső harmadától felfelé tudják megengedni maguknak a családok jelenleg.
A 4 gyerek után járó szja-mentesség, a jelzáloghitel törlesztéséhez adott állami támogatás, amely 3 gyerek után 4 millióra ugrik, mind azt a kormányzati szándékot tükrözi, hogy az anyák ne álljanak meg egy-két gyermeknél, a magyar családmodell legalább három gyermekre kell, hogy épüljön. Örök kérdés, hogy mindez pénzügyi intézkedésekkel elérhető-e, vagy más - például a társadalom egészséges lelkülete, a normalitás uralkodóvá válása - szükséges ehhez.
És itt van még a csomag munkaerőpiaci vetülete: ha az intézkedések hatására a 40 év alatti nők tömegesen mennek el családot alapítani - nem tudjuk, hogy így lesz-e, de legyen most ez a kiindulópontunk - akkor ezzel a körrel is szűkülni fog a magyar munkaerő kínálat, amire a tulajdonosoknak reagálniuk kell majd.
Szóval jelentős csomagot jelentett be a miniszterelnök, amelynek számos leágazása van, társadalmi, gazdasági hatásokat kell figyelembe venni. Mivel már idén hatályba lépnek az intézkedések, ezeknek a hatásszámításoknak gyorsan el kell készülniük, napvilágra kell kerülniük. Biztosak lehetünk benne, hogy az európai uniós parlamenti választások előtt, május közepéig a legtöbb intézkedést be fogják vezetni, és tudni fogjuk azt is, hogy mennyire fognak kerülni.