2p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az mfor.hu "Mesél a múlt" című sorozatának legutóbbi írásában a legnagyobb magyar vasúti panamákból szemezgettünk. Most áttekintjük, miből éltek a kötött pályás közlekedési eszközt kiszolgáló dolgozók. E mellett arra is kitérünk, mit hozott a MÁV konyhájára a zónás utazási rendszer bevezetése.

Mit kaptak a vasutasok a fizetésükért?

A századforduló előtt öt évvel egy mázsa zab három-öt, száz kilogramm búza öt-nyolc, míg két zsák liszt nyolc-tizenkét forintba került. Egy fél kilogrammos kenyérért 4-7 krajcárt kértek, a répacukor mázsájáért pedig harmincöt forintot kellett letenni az asztalra. Egy vidéki városban egy vendéglői ebéd négy-öt, míg Budapesten öt-tíz forintot kóstált. A sör literje egy-négy, míg a boré kettő-öt forint körül mozgott. Egy adag kávé tizenöt-harminc, a tojás egy-három, az alma és körte darabja egy-öt, a baracké három-hat krajcárba került. Egy jó cipőért öt-tíz, egy fuvar fáért tíz-tizenöt forintot kértek. A kisebb pályaudvarok mellett álló lacikonyhákban egy adag disznósültet húsz-negyven, míg egy adag marhahúslevest negyven-ötven krajcárért vesztegettek. Mindenképp ide kívánkozik: az ezüst alapú forintot - melyből három húszas tett ki egyet - 1892-ig használták, s csak utána tértek át az arany alapú korona-rendszerre.

A MÁV alkalmazottak mindennapi életét jelentősen megkönnyítette, hogy apró illetményföldjeiken megtermelhették a konyhára való zöldséget és egyéb termékeket, továbbá rendszeresen kaptak szerény mennyiségű tűzifát, néhány mázsa szenet és ruhapénzt is.

A paradicsomi állapotoknak a lassú de biztos infláció vetett véget. 1904-re a több évtizede kikalkulált fizetések olyan mértékben elértéktelenedtek, hogy abból már csak nagy nehézségek árán tudtak megélni a dolgozók. A hamu alatt izzó parázsból április 19-én óriási tűz keletkezett. Az alacsony bérpótlékok ellen tiltakozó alkalmazottak - harminchatezren - beszüntették a munkát, s sztrájkba léptek. Az egy hetes harc alatt sok engedményt sikerült elérniük, ám a küzdelem legfőbb eredménye mégis az volt, amikor 1907. május elején a minisztérium új bértáblát léptetett életbe. Ekkortól az elnök 15000, az igazgató 12000, egy felügyelő 8400, a főmérnök 5000, egy mozdonyvezető 3600, egy állomásfőnök 3200, egy művezető 2800, egy fogalmazó 2900, egy kalauz 2000, míg egy szimpla hivatalnok 1600 koronát kapott.

Lázin Miklós András

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!