4p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Ferdinand von Zeppelin, az első kormányozható léghajó tervezője száz éve, 1917. március 8-án halt meg.

Konstanzban született 1838. július 8-án grófi családban. Felmenői példáját követve ő is katonai pályára lépett, hivatásos szolgálatát húszévesen kezdte meg. Az amerikai polgárháborúban megfigyelő volt az északi hadseregben, majd részt vett a Mississippi forrásvidékének felkutatására indított expedícióban, ekkor emelkedett először levegőbe egy megfigyelő ballonnal. Ezután a (vesztes) osztrák oldalon vett részt 1866-ban a porosz-osztrák, majd a (győztes) német oldalon az 1870-es német-francia háborúban. 1891-ben altábornagyi rangban helyezték rendelkezési állományba, ezután kezdett a repülés kérdéseivel foglalkozni. Több kudarc után végül a magyar Schwarz Dávid terveit továbbfejlesztve sikerült megépítenie a merev testű, kormányozható léghajót. (Schwarz léghajója csak egyszer, már a feltaláló halála után szállt fel, de a pilóta hibájából lezuhant, Zeppelin ezután vette meg a találmányt az özvegytől.)

A LZ-1

A Boden-tó partján fekvő Friedrichshafenben hozta létre léghajóépítő üzemét, itt készült a 128 méter hosszú, 12 méter átmérőjű LZ-1, amelynek 16 elválasztott gázzsákjába a levegőnél könnyebb hidrogéngázt töltöttek. A légcsavarokat két 16 lóerős motor hajtotta, a repülő szivart az oldal- és magassági kormányokkal tökéletesen lehetett kormányozni. A léghajó első próbaútján, 1900. július 2-án öt emberrel a fedélzetén 410 méter magasságot ért el, és 17 perc alatt hat kilométert repült. Hiába volt a látványos siker, a befektetők nem voltak hajlandók több tőkét a vállalkozásba fektetni, Zeppelin kénytelen volt a céget felszámolni, a léghajót szétszerelni. A katonai vezetést azonban érdekelte a találmány, az állami támogatás, a javára szervezett sorsjáték és a felesége birtokára felvett jelzálog lehetővé tette, hogy folytassa kísérleteit. Az LZ-2 és az LZ-3 útjai során több balesetet szenvedett, mégis hatalmas feltűnést keltettek, s a lelkes németek 1908-ban hatmillió márkát gyűjtöttek össze a gróf számára.

A valóban megbízható LZ-4 1908-ban készült el, s az első világháború kitöréséig 21 léghajót építettek, ezek 1910-től szállítottak utasokat. A siker akkora volt, hogy a köznyelvben ezután minden merev testű léghajót zeppelinnek neveztek.

A légi járműveket a háború kitörésekor a hadsereg lefoglalta. Többségüket felderítésre használták, de néhány bombázás során is bevetették őket, például London fölött, az akciónak azonban inkább csak lélektani hatása volt. A zeppelinek ugyanis lassúságuk miatt ki voltak szolgáltatva a mozgékony repülőgépeknek, ráadásul robbanékonyságuk miatt könnyű célpontot jelentettek, ezért az 1916-os verduni csata után kivonták őket a frontvonalból. Zeppelin 1917. március 8-án hunyt el, már nem érte meg, hogy az 1918-as német vereség után a győztes hatalmak bezáratták gyárát, a zeppelineket pedig az amerikaiak kapták meg kárpótlásként.

Ferdinand von Zeppelin

A munkát Zeppelin halála után Hugo Eckener kapitány folytatta, aki - mivel a békeszerződés tiltotta a léghajók katonai célú felhasználását - utasszállító járművek fejlesztésébe fogott. Az 1928-ban épített Graf Zeppelin 21 nap alatt járta körbe a földet, összesen 144 alkalommal kelt át az Atlanti-óceánon, és 1937-ig 590 utat megtéve 16 ezer utast szállított. Magyarországon 1931. március 29-én szállt le a csepeli repülőtéren az első zeppelin, amelyből elsőként Karinthy Frigyes lépett ki. Ezek a léghajók voltak az ember által valaha épített legnagyobb repülő szerkezetek, hosszabbak, mint három Boeing 747 gép, és csak 24 méterrel rövidebbek, mint a Titanic. Tündöklésüknek szörnyű baleset vetett véget: a robbanásveszélyes hidrogénnel töltött Hindenburg léghajó 1937. május 7-én New Jerseyben leszállás közben, máig tisztázatlan körülmények között kigyulladt, a robbanás 36 emberéletet követelt.

A Hindenburg katasztrófája

Az utóbbi években a zeppelinek reneszánszukat élik, mert olcsón üzemeltethetők, nem szennyezik a környezetet, zajszintjük alacsony, nincs szükségük nagy repülőterekre és nagy terhek szállítására is alkalmasak. Az új típusú zeppelineket használják turisztikai célokra, például városnézésre, de nyersanyagok lelőhelyének felkutatására is. A zeppelinekről több film is készült, s a kultúrtörténetbe is bevonultak: róluk kölcsönözte nevét a leghíresebb heavy metal együttes, a Led Zeppelin.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!