3p

Az áruházláncok vásárlói nem találkoznak közvetlenül a mesterséges intelligenciával, ám mire az áru a polcra kerül, az MI is kiveszi a részét kiszolgálásukban a cégek egyik „alkalmazottjaként”.

A generatív mesterséges intelligencia az áruházak háttérben zajló feladatainak ellátásából veszi ki a részét. Például raktárakban a készletek meghatározásában és a szállítást előkészítő szortírozási, címkézési és kiszállítási feladatok (fillfilment) ellátásában segíthet. Emellett megszabadíthatja az alkalmazottakat az Excel-táblák készítésétől és a táblázatok bogarászásának fárasztó munkájától is.

Beszáll a vásárlásban a mesterséges intelligencia
Beszáll a vásárlásban a mesterséges intelligencia
Fotó: Pixabay

Az áruházak befektetései gyorsan megtérülhetnek. Legalábbis ezt az eredményt hozta az IDC tanácsadó vállalat - Retail Gazette szakportál által idézett - felmérése, amelyet az mesterséges intelligenciát használó alkalmazások egyik legnagyobb szolgáltatója, a Microsoft megrendelésére készített.

A végeredmény szerint a kiskereskedelem területén minden egyes dollár (362 forint) , amit a mesterséges intelligencia használatára költenek, 3,5 dollárt (1267 forint) hozhat. A hatékonyság növekedése a költségmegtakarítások formájában 9-14 hónapon belül jelentkezhet.

Mire figyel?

A mesterséges intelligencia egyik fontos „munkája”, hogy nyomon kövesse a sérült termékek helyettesítését. Átveheti az emberektől az ezzel kapcsolatos szabályok alkalmazásának feladatát. A hivatalos protokoll helyett hétköznapi nyelven tájékoztathatja a cserékről mindazokat, akiknek ezzel dolguk van.

Az alsóbb szintű vezetők az információk küldözgetése és fogadása helyett a teendők meghatározására fordíthatják az energiájukat. A mesterséges intelligencia átveheti a raktárkészletek felügyeletének és elosztásának napi rutinját is az emberektől. A fogyasztókhoz mindig azt a készletet kell közel vinni, amire például szezonális okokból – ilyen időszak például az autóabroncsok tavaszi és őszi cseréje – éppen szüksége van. Ez tipikusan olyan feladat, amit a korábbi adatok feldolgozása alapján a mesterséges intelligencia lényegében emberi beavatkozás nélkül elvégezhet.

A Walmart, az Egyesült Államok legnagyobb áruházlánca bevezetett egy olyan alkalmazást, amely megkönnyíti a munkatársak kommunikációját. Például segít megfogalmazni az egymásnak küldött üzeneteiket, hogy érthetőbb legyen ki, mit akar a másik fél tudomására hozni. Emellett leegyszerűsítheti, lefordíthatja hétköznapi nyelvre a bonyolultabb árukkal kapcsolatos dokumentációt, például az elektronikai cikkekhez mellékelt használati utasításokat. Ezzel felkészítheti az alkalmazottakat a vásárlók kérdéseinek közérthető megválaszolására.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!