A generatív mesterséges intelligencia az áruházak háttérben zajló feladatainak ellátásából veszi ki a részét. Például raktárakban a készletek meghatározásában és a szállítást előkészítő szortírozási, címkézési és kiszállítási feladatok (fillfilment) ellátásában segíthet. Emellett megszabadíthatja az alkalmazottakat az Excel-táblák készítésétől és a táblázatok bogarászásának fárasztó munkájától is.
Az áruházak befektetései gyorsan megtérülhetnek. Legalábbis ezt az eredményt hozta az IDC tanácsadó vállalat - Retail Gazette szakportál által idézett - felmérése, amelyet az mesterséges intelligenciát használó alkalmazások egyik legnagyobb szolgáltatója, a Microsoft megrendelésére készített.
A végeredmény szerint a kiskereskedelem területén minden egyes dollár (362 forint) , amit a mesterséges intelligencia használatára költenek, 3,5 dollárt (1267 forint) hozhat. A hatékonyság növekedése a költségmegtakarítások formájában 9-14 hónapon belül jelentkezhet.
Mire figyel?
A mesterséges intelligencia egyik fontos „munkája”, hogy nyomon kövesse a sérült termékek helyettesítését. Átveheti az emberektől az ezzel kapcsolatos szabályok alkalmazásának feladatát. A hivatalos protokoll helyett hétköznapi nyelven tájékoztathatja a cserékről mindazokat, akiknek ezzel dolguk van.
Az alsóbb szintű vezetők az információk küldözgetése és fogadása helyett a teendők meghatározására fordíthatják az energiájukat. A mesterséges intelligencia átveheti a raktárkészletek felügyeletének és elosztásának napi rutinját is az emberektől. A fogyasztókhoz mindig azt a készletet kell közel vinni, amire például szezonális okokból – ilyen időszak például az autóabroncsok tavaszi és őszi cseréje – éppen szüksége van. Ez tipikusan olyan feladat, amit a korábbi adatok feldolgozása alapján a mesterséges intelligencia lényegében emberi beavatkozás nélkül elvégezhet.
A Walmart, az Egyesült Államok legnagyobb áruházlánca bevezetett egy olyan alkalmazást, amely megkönnyíti a munkatársak kommunikációját. Például segít megfogalmazni az egymásnak küldött üzeneteiket, hogy érthetőbb legyen ki, mit akar a másik fél tudomására hozni. Emellett leegyszerűsítheti, lefordíthatja hétköznapi nyelvre a bonyolultabb árukkal kapcsolatos dokumentációt, például az elektronikai cikkekhez mellékelt használati utasításokat. Ezzel felkészítheti az alkalmazottakat a vásárlók kérdéseinek közérthető megválaszolására.