5p

A kiberbűnözés él és virul.

Ma már szinte elképzelhetetlen az, hogy valaki ne használja az internetet, a magyar társadalmat olyannyira átszőtte a technológia, hogy a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai alapján 2024-ben már mindössze 0,6 százalék volt azok aránya, akik több mint egy éve nem használták az internetet. Az, hogy hogyan vált egyre elterjedtebbé az online világ, grafikonunkon is látványosan megjelenik:

Ennek fontosságát igazolja a KSH e-kereskedelmi statisztikája is, hiszen eszerint a 2024-ben a magyarok 81,9 százaléka vásárolt valamilyen formában az interneten, 61,7 százalék pedig rendszeresen tette azt. Miközben tehát a digitalizáció egyre inkább széleskörűvé válik, és a mindennapi ügyintézés egyre nagyobb hányada zajlik a webes térben, a veszélyek is nőnek.

Laptársunk, a szintén a Klasszis Média által kiadott Privátbankár korábbi cikkében kifejezetten a cégeket érintő kiberbiztonsági kockázatokkal foglalkozott – mint kiderült, a hazai vállalkozásoknak még van hová fejlődnie ezen a téren. Az Eurostat nemzetközi összehasonlítása szerint 2024-ben a magyar cégek 84,75 százaléka alkalmazott valamilyen védelmi megoldást, jelentősen elmaradva ezzel nemcsak 92,76 százalékos uniós átlagtól, de a Visegrádi Négyek valamelyikében működő társaikhoz képest is rosszabbul teljesítettek.

A cégek részéről hiányzott a megfelelő tudatosság is, hiszen mindössze a dolgozók 47,94 százaléka részesült bármilyen kibervédelmi oktatásban, így a többség nem tudja, hogyan védekezzen egy esetleg hackertámadás ellen. Az, hogy ezen a téren mekkora a lemaradás, különösen az EU-s adatokhoz viszonyítva látszik igazán, ugyanis kontinensi szinten megközelítőleg 60 százalék kapott ilyen irányú képzést.

Rendőrségi ügyek lesznek az internetes incidensekből
Rendőrségi ügyek lesznek az internetes incidensekből
Fotó: Depositphotos

Nemcsak a cégeknél van baj

A vállalkozások kiberbiztonsági statisztikája már sejteti, hogy Magyarország miért válik a bűnözők célpontjává ilyen téren. A veszély pedig valós, nincsen hiány hasonló ügyekből – tudtuk meg azután, hogy a kiberbiztonságot érintő kérdéseinkkel az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) Kommunikációs Szolgálatához fordultunk.

A rendőrségi adatai alapján a Büntető törvénykönyv (Btk.) 373. paragrafusa alá eső internetes csalások esetében 2024-ben 21 831, míg 2025 első három hónapjában 5747 eljárást regisztráltak – derült ki a szerkesztőségünknek megküldött válaszból. A Vidákovics & Partners ügyvédi iroda honlapján elérhető értelmezés szerint ide tartoznak például a bank nevében küldött üzenetek, amelyekkel kicsalják a felhasználó hozzáférésének jelszavát, majd visszaélnek ezekkel.

2024-ben 15 167, míg 2025 első három hónapjában 2532 olyan eljárás akadt, amelyben a Btk. 375-ös paragrafusa szerinti információs rendszer felhasználásával elkövetett csalás bűncselekmény miatt járt el a rendőrség.  Ide tartoznak az olyan ügyek, amelyekben a terhelt a „jogtalan haszonszerzés végett információs rendszerbe adatot bevisz, az abban kezelt adatot megváltoztatja, törli, vagy hozzáférhetetlenné teszi, illetve egyéb művelet végzésével az információs rendszer működését befolyásolja, és ezzel kárt okoz”, azaz a hagyományos hackertámadások, köztük a zsarolóvírusok is.

Végül a legkisebb kategóriát a Btk. 423. paragrafusa szerinti, információs rendszer vagy adat megsértése miatt indított eljárások jelentették (ide tartoznak például az engedély nélküli belépések)  – ilyenből 2024-ben 1488, 2025 első három hónapjában pedig 177 akadt. Az információs rendszer védelmét biztosító technikai intézkedés kijátszása miatt 2024-ben 777, 2025 első három hónapjában pedig 2 eljárást regisztráltak a hatóságok.

A rendőrség közlése szerint a megküldött adatok a Egységes Nyomozóhatósági és Ügyészségi Bűnügyi Statisztika (ENYÜBS) rendszeréből származnak, így a cikkben szereplő számok a már lezárt eljárásokra vonatkoznak.

Felemás eredmények

A rendőrségi számok alapján kijelenthető, hogy a kiberbűnözés terén felemás eredményt tud felmutatni a hatóság – a hagyományos hackertámadások, vagy éppen a zsarolóvírusok esetében, azaz az információs rendszer felhasználásával elkövetett csalások miatt indult eljárások mindössze 14,3 százalékában sikerült azonosítani az elkövetőt. A kép lényegesen jobbnak bizonyult az online csalások esetében, ahol például pénzintézetek nevével éltek vissza, itt 80,8 százalékos volt az azonosítási arány.

Nem a vállalkozások jelentik a fő célpontot

Míg laptársunk cikkében kifejezetten a cégeket ért támadásokkal foglalkozott, a rendőrség válaszából kiderült, hogy a kibertámadások többségét magánszemélyek sérelmére követik el. Az ORFK éppen ezért hangsúlyozta:

a legfontosabb a lakosság tudatosságának növelése, hiszen odafigyeléssel, éberséggel és a szükséges mértékű gyanakvással ezeknek az eseteknek a jelentős része megelőzhető lenne.

A rendőrség egyúttal felszólította a lakosságot arra, hogyha bárki csalás áldozatává vált, vagy ilyen kísérlettel találkozott, jelezze az esetet az érintett pénzintézetnek, illetve tegyen bejelentést a 112-es hívószámon, vagy személyesen a rendőrségen. Kiemelték, ez akkor is kiemelten fontos, ha végül nem dőlt be az átverésnek a felhasználó, mert bejelentésével, feljelentésével segítheti a rendőrség munkáját és tehet azért, hogy mások se váljanak áldozattá.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!