8p

A skandináv krimik az irodalmár szerint nem hoznak újat. Legalábbis a műfaj szempontjából. Mi az oka akkor a felfutásuknak?

Míg a magyar könyvkiadók számos műfaj tekintetében küzdenek azzal, hogy gazdasági értelemben is nyereségessé tudjanak válni, nem ez a helyzet a skandináv krimik esetében.

A leghíresebb szerző, Jo Nesbø könyveinek összeladása Magyarországon százezres nagyságrendű, ebből a legsikeresebb címei húszezer felett teljesítenek, tudjuk meg Marosi Lászlótól, a skandináv krimikkel is foglalkozó Animus Kiadó vezető szerkesztőjétől.

Ez pedig nem csak a magyar, hanem nemzetközi viszonylatban is jelentős számnak tekinthető, főként, ha egy olyan piacról beszélünk, ahol a becsült nagyjából három millió olvasó mindenképpen határt szab a kiadók lehetőségeinek. És Nesbø mellett olyan szerzők is feltűnően teljesítenek többek között, mint a svéd Henning Mankell, Lars Kepler, Cammila Läckberg az izlandi Yrsa Sigurdardóttir, a dán Yussi Adler-Olsen vagy a nagy klasszikus, Stieg Larsson. Mindnyájan egyébként több millió eladott példányt tudhatnak magukénak világszerte.

Skandináv krimik. Megőrülnek érte a magyar olvasók is. Fotó: Izsó Márton Artúr
Skandináv krimik. Megőrülnek érte a magyar olvasók is. Fotó: Izsó Márton Artúr

Azt próbáltuk megfejteni, mi az oka annak, hogy a skandináv krimiknek Magyarországon is ekkora felfutása van: mitől vásárolják a magyar olvasók olyan szeretettel a perverz sorozatgyilkosok után nyomozó, néha súlyos pszichózisban szenvedő detektívek történetét? Melyek a tartalmi és melyek a brandépítésből származó okai a sikernek?

„Abszolút létező jelenség, hogy ha valami nagyon működik a világban, akkor működik itthon is"

- mondja Vaderna Gábor, irodalmár, az ELTE magyar szakának docense. "Ahogy a Netflixen futó sorozatot sem lehet megállítani az országhatáron, a skandináv krimit sem, és az ráadásul most mindenhol nagyon erős. Jo Nesbøt a világon mindenhol egyből lefordítják; ilyen magas rang a világirodalomban lehengerlő teljesítmény" - teszi hozzá. 

Vaderna Gábor, irodalmár. Fotó: Izsó Márton Artúr
Vaderna Gábor, irodalmár. Fotó: Izsó Márton Artúr

Viszont az, hogy miért éppen a skandináv krimi futott be, egy elég izgalmas kérdés, és többféle válasz létezik rá.

 „Az egyik válasz, hogy a skandináv társadalmi modell, ideértve például a közoktatást vagy a szociális hálót, mindig is példaértékűként lett bemutatva, viszont az említett regények masszívan feszegetik azt a kérdést, hogy a kimagaslóan egyenlő és napfényes társadalom mélyén nem fortyog-e sötét indulat, esetleg brutális gyilkosságok és az emberi természet legaljasabb oldala” - magyarázza az irodalmár. „A skandináv ’kánaánt’ a sajtó és a politika mindig piedesztálra emelte, de ezt visszájára fordította a krimi, már csak hagyományából eredően is, és ez nyilván nagyon érdekelte az embereket.”

Vaderna Gábor példaként a klasszikus Millenium-trilógiát említi Stieg Larssontól. Egy iparmágnás család gyilkossági ügye áll az első rész, A tetovált lány hátterében, és csak a társadalom alsó rétegéből érkező nő, akin többször is erőszakot tettek, csak ő tudja kiszűrni az igazi erőszaktevőt.

„Fontos azért még hozzátenni” - hívja fel a figyelmet, "hogy a skandináv krimik filmes adaptációi korán megjelentek. Ingmar Bergman filmnyelve a 2000-es években amerikai produkciókban is teret kapott, és ez szintén az északi krimik felé terelte a nézőket és olvasókat. Ehhez adódott még például Henning Mankell sikere, aki Bergman veje, és maga is krimiíróként lett ismert."

 „A siker harmadik oka lehet egy banálisnak tűnő tény, az, hogy a skandináv országokban jól tudnak angolul, és könnyebben szót értenek az angolszász piaccal. Ma egy világirodalmi szerzőnél ez már elvárás”.

„Persze ehhez a sikerhez kellettek brandek is, a brandhez pedig arcok. Stieg Larsson a tetovált lánnyal alapító arca lett ennek a brandnek, ahogy Mankell is. Az ígéret földjére azonban csak az utódok léphettek be, mivel mindketten fiatalon meghaltak. Az átütő sikert a 2000-es években érték el, akkorra már a ’skandináv krimi’ hívószóval el lehetett adni könyveket" - teszi hozzá.

Az is tény, hogy a skandináv krimi térhódítása egybeesett a skandináv irodalom egészének expanziójával, bár az kérdés marad, hogy a híressé vált írók – mint például a norvég Erlend Loe, a Harcom-sorozattal világhírűvé vált Karl Ove Knausgård és Jo Nesbø, akik egymásra folyton megjegyzéseket tesznek – és a műfajok egymás nélkül is elérhették volna-e ezeket a sikereket.

Amikor azt kérdezem, hogy akkor mégis, a fenti, részben marketing alapú érvelés mellett milyen tartalmi jellegzetességet említhetünk: mi a specifikuma a skandináv krimiknek, amivel ilyen egyedi módon belopták magukat a nemzetközi olvasók szívébe, az irodalmár azt válaszolja, „nincs specifikus jellemzőjük”.

„Bár van, aki a tájat vagy a történetvezetés sajátosságait emeli ki, be kell ismernünk, hogy a történetfelépítésükben nincs semmi igazán egyedi: máshol is jelenlevő krimielemeket használnak. Persze ha a hó specifikum, hát, vehetjük annak, de azért ez nem tűnik igazi magyarázatnak. Emellett viszont nagyon is jól működnek, professzionálisan alkalmazzák a már létező műfaji hagyományokat, és elképesztően élvezhető szövegek ezek”.

Ha egyvalamit mégis muszáj mondani, ami megkülönbözteti őket, az a főszereplők hétköznapisága, amelyik az egész skandináv irodalmat jellemzi - mondja Vaderna. A főszereplők soha nem szuperhősök, de valahol meg mégis azok.

„Ebben az új skandináv brandben megtalálható a Die Hard-effektus is: a hős nagyon rossz állapotban van, de végül mégis mindenkit megment. Ez a régi skandináv irodalomnak nem része, az újnak viszont igen.”

De az a momentum, hogy a hősök valójában titokban zsenik, hiszen egyedülálló dolgokat vesznek észre, amit mások nem, amire csak ők képesek, megvolt Sherlock Holmes-tól Poirot-n át Maigret-ig, legfeljebb nem voltak a nyomozók egészen hétköznapi emberek.

Talán szeretjük a tökély álcája alatt rejlő aljas indulatokat, magyarázza az irodalmár.  Fotó: Izsó Márton Artúr
Talán szeretjük a tökély álcája alatt rejlő aljas indulatokat, magyarázza az irodalmár. Fotó: Izsó Márton Artúr

Vagyis úgy tűnik, speciális formai és tartalmi szempontot nem talált az irodalmár a banalitás mellett, annál több már korábban működő krimisémát, amelyet a skandináv környezetben professzionálisan és érzékenyen alkalmaznak a szerzők. Az esztétikai szempontok mellett viszont ugyanennyit, vagy többet számított a skandináv krimiirodalom először öntudatlanul, majd később tudatosan kialakított brandje, amely a ’90-es évektől építkezve mára olyan sikeres lett, hogy Dániától Izlandig lehetőséget ad a szerzőknek arra, hogy a krimi iparágának bevételét jókedvvel gyarapítsák.

Ráadásul a brandépítés nem csak nemzetközi szinten zajlott komoly erőkkel, hanem Magyarországon is. Marosi László, az Animus vezető szerkesztője kérdésünkre ugyanis elmondja, szerinte a magyar siker

„egyik oka mindenféleképpen a sorozat szisztematikus épülése, mely több mint egy évtizede zajlik a kiadón belül, és törekszünk rá, hogy minden új megjelenéssel tartsuk a színvonalat. Krimi műfajában páratlan, hogy ilyen nagy és aktív rajongótábora legyen egy-egy sorozatnak. Fontos szempont az is, hogy bár Magyarországon (és a világ más részein is) elsősorban a nők vesznek könyveket, ez a műfaj tipikusan nyit a férfiak felé, akár saját szórakozásukra, akár ajándékba veszik azt.”

Marosi László, az Animus kiadó vezető szerkesztője. Fotó: Animus kiadó
Marosi László, az Animus kiadó vezető szerkesztője. Fotó: Animus kiadó

A vezető szerkesztő is említi a Vaderna Gábor által felhozott társadalomkritikát és professzionális íráskészséget, mint az olvasók számára vonzó aspektust, illetve úgy tűnik, az Animusnál nagyon alaposan megválasztják a magyar kiadásra szánt műveket is, amelynek folyamatát így jellemzi:

„Sok szempontot figyelembe kell venni. Évente 10-12 krimi jelenik meg a  kiadónál, ezek között sok folytatás és sok új szerző is napvilágot lát. Van, aki tempósabb könyveket ír, van, aki inkább a klasszikus nyomozást preferálja. Másképp írnak a nők és férfiak is, és bár a legtöbb krimi Svédországból érkezik, vannak izlandi, norvég, dán és finn könyveink is, itt is akadnak különbségek. A közönség ízlése is elég vegyes. Elsősorban a történet frissessége, a jó stílus és az elején érzékelhető írói készség a legfontosabb szempontok, mondhatjuk úgy is: muszáj, hogy minket is elkapjon már az elején, akkor van esélye. A sikereket nyilván eladásokban mérjük elsősorban, de örömmel tapasztaljuk azt is, amikor komoly rajongótábora alakul ki egy szerzőnek az évek alatt. Ilyen például Yrsa Sigurdardóttir. És persze a legnagyobb akaratunk ellenére sem találjuk el az olvasók ízlését egyes könyveknél, annak ellenére, hogy más országban esetleg befutnak. Ilyen esetben kénytelenek vagyunk abbahagyni az újabb könyvek vásárlását.”

A siker titka persze mindig kérdéses, még a kiadók számára is. Hogy meddig tart még a skandi noár felfutása, senki nem tudja, de egyelőre úgy tűnik, nincs komoly veszélyben a brand. 

(Skandi-noár sorozatunk következő, videós epizódjában Jo Nesbo sikerének titkát kutatjuk ki.)

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!