Bárány Ákos az MTI összefoglalója szerint elmondta, hogy 2025 első hat hónapjában 550 ezer járatot kezeltek a légiforgalmi irányítók, de a legforgalmasabbak időszak hagyományosan július vége, augusztus eleje, ekkor mennek a legtöbben nyaralni. Mint fogalmazott, „korábban négyezres gépszámnál avattunk rekord táblákat, ez mára mindennapossá vált, tehát napi szinten a kollégáim 4000 járat biztonságáról gondoskodnak most”.
Megjegyezte, hogy a korábbi évek nyári forgalmi számai most már télen jellemzőek. A légi közlekedés sokkal dinamikusabban növekszik annál, mint ahogy az egész iparág ezt le tudja követni, de mindent megtesznek annak érdekében, hogy ennek a tendenciának eleget tudjanak tenni – hangsúlyozta.
Fotó: Depositphotos
Hogy lesz ehhez elég légiirányító?
Bárány Ákos jelezte, hogy a növekvő terheket és az idei rekordforgalmat tapasztalt külföldi légiforgalmi irányítók segítségével tudják hatékonyan kezelni, ugyanakkor fokozták a toborzókampányukat is, ami hosszú távon jelenthet megoldást, mert légiforgalmi irányítót képezni több évig tart.
2029-ig 50 százalékkal szeretnék növelni a légiforgalmi irányítók számát, ezért jelenleg is nagyon aktív toborzást folytatnak, emellett állandó technológiai fejlesztéseket végeznek, például tavasszal adták át a távoli toronyirányító központot, így egy high-tech teremből fogják irányítani a repülőtéri légi forgalmat – ismertette.
Egy meteorológus is beköltözött az irányítók közé
A járatkésésekkel kapcsolatban kiemelte: jelentős, tendenciaszerű járatkésésről nem tud beszámolni, bár még a nyár java hátravan. Megjegyezte, hogy ilyen esetekben az utasokkal való kommunikáció a Budapest Airport tevékenységi körébe tartozik.
Megemlítette, hogy az utóbbi időszak nagy viharai kihívást jelentettek a légi közlekedés egésze számára, de nagyon felkészültek voltak és a protokoll szerint mindent betartva hajtották végre azokat a lépéseket, amelyek ilyenkor szükségesek. Mint mondta, a légiforgalmi irányítók mellett mindig ül egy meteorológus, aki állandóan figyeli a radarképernyőket és tájékoztatja őket a várható helyzetről, és ez alapján az irányítók fő feladata, hogy ne korlátozzanak túl vagy alul, de megtalálják az optimális útvonalat, amikor egy zivatarfelhő érkezik a légtérbe.