3p

Mintegy 10 százalékkal nőtt a magyar légtér forgalma az idei első fél évben a 2024-es rekordévhez képest, miközben az év legforgalmasabb hónapjai még hátravannak – közölte a HungaroControl kommunikációs és marketing igazgatója szerdán, a TV2 Mokka című műsorában.

Bárány Ákos az MTI összefoglalója szerint elmondta, hogy 2025 első hat hónapjában 550 ezer járatot kezeltek a légiforgalmi irányítók, de a legforgalmasabbak időszak hagyományosan július vége, augusztus eleje, ekkor mennek a legtöbben nyaralni. Mint fogalmazott, „korábban négyezres gépszámnál avattunk rekord táblákat, ez mára mindennapossá vált, tehát napi szinten a kollégáim 4000 járat biztonságáról gondoskodnak most”.

Megjegyezte, hogy a korábbi évek nyári forgalmi számai most már télen jellemzőek. A légi közlekedés sokkal dinamikusabban növekszik annál, mint ahogy az egész iparág ezt le tudja követni, de mindent megtesznek annak érdekében, hogy ennek a tendenciának eleget tudjanak tenni – hangsúlyozta.

Szinte bármikor, ha az égre nézünk, látunk egy repülőt.
Szinte bármikor, ha az égre nézünk, látunk egy repülőt.
Fotó: Depositphotos

Hogy lesz ehhez elég légiirányító?

Bárány Ákos jelezte, hogy a növekvő terheket és az idei rekordforgalmat tapasztalt külföldi légiforgalmi irányítók segítségével tudják hatékonyan kezelni, ugyanakkor fokozták a toborzókampányukat is, ami hosszú távon jelenthet megoldást, mert légiforgalmi irányítót képezni több évig tart.

2029-ig 50 százalékkal szeretnék növelni a légiforgalmi irányítók számát, ezért jelenleg is nagyon aktív toborzást folytatnak, emellett állandó technológiai fejlesztéseket végeznek, például tavasszal adták át a távoli toronyirányító központot, így egy high-tech teremből fogják irányítani a repülőtéri légi forgalmat – ismertette.

Egy meteorológus is beköltözött az irányítók közé

A járatkésésekkel kapcsolatban kiemelte: jelentős, tendenciaszerű járatkésésről nem tud beszámolni, bár még a nyár java hátravan. Megjegyezte, hogy ilyen esetekben az utasokkal való kommunikáció a Budapest Airport tevékenységi körébe tartozik.

Megemlítette, hogy az utóbbi időszak nagy viharai kihívást jelentettek a légi közlekedés egésze számára, de nagyon felkészültek voltak és a protokoll szerint mindent betartva hajtották végre azokat a lépéseket, amelyek ilyenkor szükségesek. Mint mondta, a légiforgalmi irányítók mellett mindig ül egy meteorológus, aki állandóan figyeli a radarképernyőket és tájékoztatja őket a várható helyzetről, és ez alapján az irányítók fő feladata, hogy ne korlátozzanak túl vagy alul, de megtalálják az optimális útvonalat, amikor egy zivatarfelhő érkezik a légtérbe.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!