3p

Rekordot jelentő csaknem 11 milliárd dolláros bevétellel zárhatja az évet Hollywood az észak-amerikai piacon, noha a nézőszám nem, csak a jegyárak emelkedtek.

A box-office-t figyelő Rentrak nem végleges adatai szerint 2013-ban az előző évit egy százalékkal meghaladó összegben, több mint 10,9 milliárd dollár (2350,8 milliárd forint) értékben váltottak jegyet a nézők a különböző filmekre.

Az idei esztendő több nagy bukását, egyebek közt A magányos lovas, A Föld után, az R.I.P.D. - Szellemzsaruk és a Turbó című filmek fiaskóját olyan kasszasikerek ellensúlyozták, mint a Halálos iramban 6 és a Vasember 3, amelyek megtöltötték a nyári szezonban a mozikat.

Nemrég a Gravitáció ért el nagy sikert 254 millió dolláros bevétellel az amerikai és a kanadai mozikban. Ennél is többet, 378 milliót keresett Az éhezők viadala: Futótűz. A hobbit - Smaug pusztasága is már 150 milliónál jár.

A mozitulajdonosokat tömörítő szervezet (National Association of Theater Owners, NATO) azonban rámutatott: az eladott jegyek száma nem haladja meg a tavaly regisztrált 1,36 milliárdot, amely szintén jócskán elmaradt a 2002-ben értékesített és mindmáig rekordot jelentő 1,57 milliárdtól.

Az észak-amerikai jegybevétel 2011-ben 16 éves mélypontra, a 2010-es évihez képest 3,5 százalékkal 10,2 milliárd dollárra esett vissza. A filmipar 2012-ben újra az erősödés jeleit mutatta, a jegybevétel 10,8 milliárdra nőtt, többek közt olyan szuperprodukcióknak hála, mint a Bosszúállók és A sötét lovag - Felemelkedés.

Mindkét filmet 3D-ben vetítették, ami jócskán megnövelte a befolyt összeget. A közönség étvágya azonban csökkent a technológiai vívmányra, így szakértők szerint Hollywoodnak új utakat kell találnia a nézők "megdelejezésére".

A számtalan mobileszközön elérhető szórakoztató tartalom továbbra is fenyegeti a mozik látogatottságát, csakúgy mint a fejlett házi mozi rendszerek és az on demand szolgáltatások, amelyek prémium programokat kínálnak és filmeket már a színházi bemutató napján.

Hollywood jelenleg elsősorban a moziélmény fokozásával válaszol ezekre. "IMAX, nagyobb székek, finom ételek, alkoholfogyasztás" - sorolta Don Harris, a Paramount stúdió egyik vezetője. "A különbség olyan, mintha a Ritzben vagy a Hiltonban szállna meg az ember."

A Lionsgate stúdió amerikai forgalmazással foglalkozó részlegének igazgatója, Richie Fay emellett emlékeztetett arra, hogy moziba járni még mindig nem olyan drága, mint koncertre, sporteseményre vagy színházba. A mozijegy átlagára 8,05 dollár (1736 forint) Észak-Amerikában. Fay szerint a közösségi háló is a segítségükre van: a Twitter és más portálok nagyszerű marketinges felületnek bizonyulnak.

Mindezek alapján a stúdiók további növekedésben bíznak jövőre. A nagy sikereket újfent a folytatásoktól várják, moziba kerül többek közt az Amerika Kapitány: A tél katonája, A csodálatos Pókember 2., az X-Men: Az eljövendő múlt napjai, a Transformers: Age of Extinction, a Dumb és Dumber: Dilibogyók 2., valamint A hobbit harmadik része, a The Hobbit: There and Back Again.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!