A box-office-t figyelő Rentrak nem végleges adatai szerint 2013-ban az előző évit egy százalékkal meghaladó összegben, több mint 10,9 milliárd dollár (2350,8 milliárd forint) értékben váltottak jegyet a nézők a különböző filmekre.
Az idei esztendő több nagy bukását, egyebek közt A magányos lovas, A Föld után, az R.I.P.D. - Szellemzsaruk és a Turbó című filmek fiaskóját olyan kasszasikerek ellensúlyozták, mint a Halálos iramban 6 és a Vasember 3, amelyek megtöltötték a nyári szezonban a mozikat.
Nemrég a Gravitáció ért el nagy sikert 254 millió dolláros bevétellel az amerikai és a kanadai mozikban. Ennél is többet, 378 milliót keresett Az éhezők viadala: Futótűz. A hobbit - Smaug pusztasága is már 150 milliónál jár.
A mozitulajdonosokat tömörítő szervezet (National Association of Theater Owners, NATO) azonban rámutatott: az eladott jegyek száma nem haladja meg a tavaly regisztrált 1,36 milliárdot, amely szintén jócskán elmaradt a 2002-ben értékesített és mindmáig rekordot jelentő 1,57 milliárdtól.
Az észak-amerikai jegybevétel 2011-ben 16 éves mélypontra, a 2010-es évihez képest 3,5 százalékkal 10,2 milliárd dollárra esett vissza. A filmipar 2012-ben újra az erősödés jeleit mutatta, a jegybevétel 10,8 milliárdra nőtt, többek közt olyan szuperprodukcióknak hála, mint a Bosszúállók és A sötét lovag - Felemelkedés.
Mindkét filmet 3D-ben vetítették, ami jócskán megnövelte a befolyt összeget. A közönség étvágya azonban csökkent a technológiai vívmányra, így szakértők szerint Hollywoodnak új utakat kell találnia a nézők "megdelejezésére".
A számtalan mobileszközön elérhető szórakoztató tartalom továbbra is fenyegeti a mozik látogatottságát, csakúgy mint a fejlett házi mozi rendszerek és az on demand szolgáltatások, amelyek prémium programokat kínálnak és filmeket már a színházi bemutató napján.
Hollywood jelenleg elsősorban a moziélmény fokozásával válaszol ezekre. "IMAX, nagyobb székek, finom ételek, alkoholfogyasztás" - sorolta Don Harris, a Paramount stúdió egyik vezetője. "A különbség olyan, mintha a Ritzben vagy a Hiltonban szállna meg az ember."
A Lionsgate stúdió amerikai forgalmazással foglalkozó részlegének igazgatója, Richie Fay emellett emlékeztetett arra, hogy moziba járni még mindig nem olyan drága, mint koncertre, sporteseményre vagy színházba. A mozijegy átlagára 8,05 dollár (1736 forint) Észak-Amerikában. Fay szerint a közösségi háló is a segítségükre van: a Twitter és más portálok nagyszerű marketinges felületnek bizonyulnak.
Mindezek alapján a stúdiók további növekedésben bíznak jövőre. A nagy sikereket újfent a folytatásoktól várják, moziba kerül többek közt az Amerika Kapitány: A tél katonája, A csodálatos Pókember 2., az X-Men: Az eljövendő múlt napjai, a Transformers: Age of Extinction, a Dumb és Dumber: Dilibogyók 2., valamint A hobbit harmadik része, a The Hobbit: There and Back Again.
MTI