Sztárok a reklámokban, szappanoperák
Milyenek is vagyunk?
2008-ban sok mindent megtudtunk a fogyasztókról és a reklámkészítőkről. Utóbbiakról azt tudhattuk meg, hogy különösebben nem tettek jó benyomást az átlagemberre, de legalább azt sokan elismerik, hogy a
marketing területen dolgozó lányok csinosakAlaposan kielemeztük a szingliket, és a gazdagokat, utóbbi rétegről megtudtuk, hogy a gazdasági válság ellenére is ugyanannyit költenek luxuscikkekre, a szinglikről viszont az derült ki, hogy korántsem élvezik helyzetüket, és minden sztereotípiával ellentétben, ugyanannyit mosnak, takarítanak, mint a házasságban élők, tehát, mint célcsoport sincs szignifikáns különbség az egyedülálló és a párban élő hölgyek között.
Érdekes módon az idén a férfiakról is kiderítettek ezt azt a kutatók, holott leggyakrabban a női célcsoportot vizsgálja mindenki, tehát egy ilyen átfogó kutatás a férfiakról önmagában hírértékű.
Robinson lista
A nyáron elfogadott új reklámtörvény elsősorban a DM-marketingre volt hatással, az új szabályok értelmében szigorúbban veszik a spammelést, bár komolyabb szankcióról még nem hallani. Jogos igényként merült fel idén is a Robinson-lista létrehozása, azaz egy olyan adatbázis, amin azok az emberek szerepelnek, akik soha, semmilyen DM küldeményt nem kívánnak kapni. Úgy látszik, még sokat kell emlegetni ezt az igényt ahhoz, hogy létrejöhessen egy ilyen adatbázis.
Kiemelkedő kampányok
Most pedig nézzük, mely kampányok érték el az ingerküszöbünket 2008-ban, akár negatív akár pozitív értelemben. A Budapest Bank, vagy éppen a UPC tavalyi kampányának sikerével csak a Pepsi vírusfilmje veszi fel a versenyt, mely több mint kétmillió háztartásba jutott el, és a szakmai fórumokon is meglehetősen jól szerepelt. Gerillák között még a Haägen Dazs jégkrém kampánya említésreméltó 2008-ból, bár annak sikere közel sem volt akkora, mint a Pepsi szpoté. Ami a jópofa, aranyos, kiemelkedő tévészpotokat illeti, hirtelen hármat említenék, elsőként a Sziget által bemutatott "Na ki a király" szpotot, másodikként a UPC éneklő tévészerelőit, végül pedig a McDonals magyaros ízek kampányát.
Sztárok
2008 legnagyobb, hazai reklámban szerepeltetett sztárja Luis Figo volt, aki a Szentkirályi ásványvíz népszerűsítéséért utazott hazánkba, de sajnos a kampány közel sem volt annyira sikeres, mint amekkora hírverés megelőzte. Magyar sztár sajnos csak negatív értelemben kiemelkedő reklámban járatta le magát, ilyen például a Korda házaspár, Gesztesi Károly, és Mary Zsuzsi, akik mindhárman meglehetősen alacsony színvonalú reklámokban tűntek fel 2008-ban.
Új szappanoperák
A bankok idén is erősek voltak a szappanopera vonalban, Emese fel-fel tűnt, igaz álarcban, de hozta tavalyi formáját, rajta kívül még a CIB állatorvosos kampányának irányról mondható el, hogy észrevehető, szerethető filmsorozatot hoztak létre az alkotók. A Raiffeisen lecserélte furcsa családját, az Erste pedig történelmi figurákkal rukkolt elő. Vele szinte teljesen egyidőben a Vodafone is pont a történelemkönyvekben keresett főszereplőt filmjeihez, de a két irány teljesen eltér egymástól, így nem ütik egymást.
Az év végi biztosító-harcokból igazából egyik cég sem került ki győztesen, és rajtuk kívül van még jó néhány márka, akik kampánya csak azért ragadt meg, mert nagyon sokszor láttuk őket.
Több hirdető nem alkotott maradandót, de hatalmas büdzséjének köszönhetően, ha az ember visszagondol 2008-ra mégis eszébe jut a cég. A K and H idén is táncolt rendületlenül, a Pannon szinte az észrevehetetlenség határán mozgott, az Obi pedig marslakókkal próbált meggyőzni.
Az év arculatváltása a T-Home-é, amely tett róla, hogy még az is lássa a kampányát, aki nem rendelkezik televízióval, tehát a vendégségben, kocsmákban véletlenül elkapott pillanatokba is biztosan becsúszott egy T-Home szpot.
Végül, de nem utolsósorban megkülönböztetett figyelemmel említeném a MEH- esélyegyenlőségi kampányát, mely különösen jó produkciókkal gazdagította a 2008-as reklámfelhozatalt.
Ha Ön is szívesen véleményt nyilvánítana 2008 legjobb és legrosszabb reklámjaiból, látogasson el a Reklámmustra oldalra, ahol január közepétől lesznek láthatóak a legfontosabb idei kampányok, addig pedig bárki beküldheti azokat az alkotásokat, melyek legjobban irritálták őt az idén.
GF