Azok után, hogy a BKK eddig nem ismert városfejlesztési terveket tett közzé a honlapján az elmúlt héten, hétfőn a vízi közlekedéssel kapcsolatos elképzelések láttak napvilágot. Ez alapján 2018 végére már nem csak sétahajóként fogunk tekintetni a Dunán ringatózó tömegközlekedési járművekre, ha megvalósul a tanulmány. A dokumentum szerint - amelyet a BKK tenderén nyertes Közlekedés Kft. idén áprilisban tett le az asztalra - a városi és elővárosi személyhajózás versenyképes alternatívát jelenthet a jelenleg rendelkezésre álló közlekedési módokkal szemben.
A hálózat például összeköttetést nyújthatna Budapest külső, belvárosi kapcsolatokkal gyengén kiszolgált városrészeiben (Budafokon, a Római-parton, Békásmegyeren), valamint a kötöttpályás elérhetőségekkel nem rendelkező agglomerációs településeken is. A belvárosi területeken átlós összeköttetésekkel lerövidítené a két part közötti utazási időt, illetve átkelő járatként kiváltaná a jelenlegi révhajókat. Ezen kívül feloldhatná a szigetek és a kieső Duna menti területek (különösen a Szentendrei-sziget, az Óbudai-sziget, a Kopaszi gát stb.) izolációját.
A terv a fővárosi Duna-szakasz majdnem egészére kiterjesztené a hajóközlekedést (kattintson ide a közlekedés hálózatért). A hálózat 4 viszonylatból állna, melyek közül a 2 alapjárat a belső városrészek kikötőit tárja fel. A külső városrészekből a belváros átellenes széléig közlekedő gyorsjáratok csak a jelentős csomópontokban állnának meg. A követési idő csúcsidőben egyenként 20-20 perc lenn (a közös belvárosi szakaszon 5 perc), ami csúcsidőszakban 60 percre ritkulna. Csúcsidőn kívül és hétvégén az alapjáratok érintenék az Óbudai-sziget, a Kopaszi gát és a Margitsziget kikötőit is.
A hálózat 18 darab 40 km/h sebességre képes, városi jellegű hajóval lenne működtethető. Az utasforgalmat 21 ezer főre becsülik egy irányban naponta. A kikötők közül néhány jelenlegit áthelyeznének a tanulmány szerint ugyanakkor több újat is létesítenének a fontosabb csomópontokon.
A hajók kéttörzsű katamarán járművek lennének, természetesen akadálymentesítve, klimatizálva és jó kilátást nyújtva minden irányba. A kerékpár-szállítási lehetőség és a wi-fi már említésre sem méltó alapfeltétel. A BKK egyébként már felkérte a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem diákjait, hogy készítsenek látványterveket a jövő budapesti hajóihoz. A képekből adunk egy kis ízelítőt a galériában.
mfor.hu