4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Hétfőn hivatalosan is átadták Ferihegyen a 65 milliárd forintos fejlesztési program előkészületi szakaszának két leglátványosabb eredményét, az ideiglenes poggyászosztályozó csarnokot és a szintén ideiglenes átszállófolyosót. A fő attrakciónak számító új terminálépület, a SkyCourt építése jövő éve elején kezdődik és - az eredetileg tervezettnél fél-egy évvel később - 2010 tavaszára fejeződhet be. Az előkészítő munkálatokba az Európai Unió négymillió euróval száll be. Mfor.hu tudósítás.

Némileg módosította a Budapest Airport (BA) Ferihegy tavaly tavasszal bejelentett fejlesztési tervének ütemezését. Míg az eredeti elképzelések szerint 2011-ig költöttek volna 65 milliárd forintot a repülőtér bővítésére és modernizációjára, addig ez a határidő mostanra - mint az Jost Lammers vezérigazgató hétfői prezentációjából kiderült - 2012-re változott. Ez azonban nem függ össze a már Európára is átterjedő pénzügyi válsággal, amely a vezérigazgató szerint nem veszélyezteti a fejlesztések megvalósulását. 

240 tonnás acélmonstrum

A beruházás jelenleg még csak az előkészítő szakaszban tart, igaz, két látványos eredményt már így is fel tud mutatni. Hétfőn ugyanis átadták a kettes terminál két új, ideiglenes jelleggel felhúzott létesítményét, az 1580 négyzetméteres poggyászosztályozó csarnokot és a 300 méter hosszú ideiglenes átszállófolyosót, amelyek novembertől szolgálják majd a kettes terminált.

Az új, mintegy 240 tonnás, acélszerkezetű építményekre azért volt szükség, mert a jelenlegi poggyászosztályozónak és átszállófolyosónak helyet adó terminálrészt lebontják, hogy a helyén - a 2A és a 2B közötti részen - felépítsék Ferihegy új terminálját, a SkyCourtot, avagy magyar nevén Égi Udvart.

Az építkezés 2009 tavaszán kezdődik, és várhatóan 2010 tavaszára fejeződik be, mondta el az mfor.hu-nak Szollár Domokos, a BA szóvivője. Mindez egyébként mintegy fél-egy éves csúszást jelent az idei év elején közölt tervekhez képest.

Megmozdult a föld Ferihegyen: bővítik a forgalmi előteret


Negyvenmillió euró már elment

Az előkészítő munkák eddig 40 millió eurót (10,5 milliárd forintot) emésztettek fel a fejlesztésre szánt 261 millió euróból (65 milliárd forintból). A legnagyobb tételt a repülőknek helyet biztosító észak-nyugati előtér már hónapokkal ezelőtt megkezdett bővítése jelenti: a 18,3 millió eurós beruházást a VHS Előtér konzorcium végzi, amelynek a Vegyépszer Zrt. és a Swietelsky Kft. mellett tagja a repülőteret birtokló német Hochtiefhez tartozó Hochtief Construction AG Magyarország Kft. is.

Ennél lényegesen kevesebbe, 4,2 millió euróba került az építkezés miatt kiköltöztetett dolgozóknak helyet biztosító konténerváros megépítése, valamint a most felavatott transzferfolyosó és poggyászosztályozó csarnok felhúzása (3,2 millió euró).

Ami a fejlesztés egészét illeti, annak köszönhetően Ferihegy nem csak nagyobb, hanem modernebb is lesz, emelte ki Jost Lammers. A vezérigazgató által ismertetett aktuális ütemterv szerint a SkyCourt után, 2011-es határidővel megépül az új Cargo-központ, egy hotel és egy parkolóház is. Ugyanezen időpontig a kettes terminál két új, a repülőgépeket kiszolgáló szárnnyal fog bővülni, 2012-ig pedig az egyes terminálon egy új csarnokot húznak fel az érkező utasok számára.

Középen a fő büszkeség, az Égi Udvar (látványterv)


Több lesz a check-in pult - de lesz-e elég utas?

Mindennek köszönhetően mind a két terminálon több lesz majd a hely, és a jelenleginél kisebb lesz a tumultus. A fejlesztés nagyságát jelzi, hogy a kettes terminálon mintegy negyven százalékkal fog növekedni a check-in pultok száma. Ferihegy 2015-ben már húsz, 2025-ben pedig évi harmincmillió utas fogadására lesz alkalmas – elvileg.

Az egyelőre kérdéses, megtérül-e a befektetés, azaz bővül-e majd a várakozásoknak megfelelően az utasszám. Tavaly a repülőtér - éves szinten négy százalékos növekedést produkálva - 8,6 millió utast szolgált ki, a következő esztendőkben - Reinhard Kalenda, a BA korábbi vezérigazgatója szerint - hasonló mértékű, évi öt-hat százalékos bővüléssel (azaz 2015-re 12-14 milliós forgalommal – a szerk.) lehet számolni.  

A növekedésből azonban - feltehetően iparágon kívüli, iparági és "házon belüli" okok összejátszása miatt - az idei évben már nem lesz semmi. Egy múlt heti sajtótájékoztatón Dimitrios Gatsonis, a BA vezérigazgató-helyettese is elismerte, hogy 2008-ban az utasszám valószínűleg nem fogja meghaladni az előző évit, sőt az is elképzelhető – tette hozzá -, hogy el fog maradni attól.

Wéber Balázs

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!