Némileg módosította a Budapest Airport (BA) Ferihegy tavaly tavasszal bejelentett fejlesztési tervének ütemezését. Míg az eredeti elképzelések szerint 2011-ig költöttek volna 65 milliárd forintot a repülőtér bővítésére és modernizációjára, addig ez a határidő mostanra - mint az Jost Lammers vezérigazgató hétfői prezentációjából kiderült - 2012-re változott. Ez azonban nem függ össze a már Európára is átterjedő pénzügyi válsággal, amely a vezérigazgató szerint nem veszélyezteti a fejlesztések megvalósulását.
240 tonnás acélmonstrum
A beruházás jelenleg még csak az előkészítő szakaszban tart, igaz, két látványos eredményt már így is fel tud mutatni. Hétfőn ugyanis átadták a kettes terminál két új, ideiglenes jelleggel felhúzott létesítményét, az 1580 négyzetméteres poggyászosztályozó csarnokot és a 300 méter hosszú ideiglenes átszállófolyosót, amelyek novembertől szolgálják majd a kettes terminált.
Az új, mintegy 240 tonnás, acélszerkezetű építményekre azért volt szükség, mert a jelenlegi poggyászosztályozónak és átszállófolyosónak helyet adó terminálrészt lebontják, hogy a helyén - a 2A és a 2B közötti részen - felépítsék Ferihegy új terminálját, a SkyCourtot, avagy magyar nevén Égi Udvart.
Az építkezés 2009 tavaszán kezdődik, és várhatóan 2010 tavaszára fejeződik be, mondta el az mfor.hu-nak Szollár Domokos, a BA szóvivője. Mindez egyébként mintegy fél-egy éves csúszást jelent az idei év elején közölt tervekhez képest.
Negyvenmillió euró már elment
Az előkészítő munkák eddig 40 millió eurót (10,5 milliárd forintot) emésztettek fel a fejlesztésre szánt 261 millió euróból (65 milliárd forintból). A legnagyobb tételt a repülőknek helyet biztosító észak-nyugati előtér már hónapokkal ezelőtt megkezdett bővítése jelenti: a 18,3 millió eurós beruházást a VHS Előtér konzorcium végzi, amelynek a Vegyépszer Zrt. és a Swietelsky Kft. mellett tagja a repülőteret birtokló német Hochtiefhez tartozó Hochtief Construction AG Magyarország Kft. is.
Ennél lényegesen kevesebbe, 4,2 millió euróba került az építkezés miatt kiköltöztetett dolgozóknak helyet biztosító konténerváros megépítése, valamint a most felavatott transzferfolyosó és poggyászosztályozó csarnok felhúzása (3,2 millió euró).
Ami a fejlesztés egészét illeti, annak köszönhetően Ferihegy nem csak nagyobb, hanem modernebb is lesz, emelte ki Jost Lammers. A vezérigazgató által ismertetett aktuális ütemterv szerint a SkyCourt után, 2011-es határidővel megépül az új Cargo-központ, egy hotel és egy parkolóház is. Ugyanezen időpontig a kettes terminál két új, a repülőgépeket kiszolgáló szárnnyal fog bővülni, 2012-ig pedig az egyes terminálon egy új csarnokot húznak fel az érkező utasok számára.
Több lesz a check-in pult - de lesz-e elég utas?
Mindennek köszönhetően mind a két terminálon több lesz majd a hely, és a jelenleginél kisebb lesz a tumultus. A fejlesztés nagyságát jelzi, hogy a kettes terminálon mintegy negyven százalékkal fog növekedni a check-in pultok száma. Ferihegy 2015-ben már húsz, 2025-ben pedig évi harmincmillió utas fogadására lesz alkalmas – elvileg.
Az egyelőre kérdéses, megtérül-e a befektetés, azaz bővül-e majd a várakozásoknak megfelelően az utasszám. Tavaly a repülőtér - éves szinten négy százalékos növekedést produkálva - 8,6 millió utast szolgált ki, a következő esztendőkben - Reinhard Kalenda, a BA korábbi vezérigazgatója szerint - hasonló mértékű, évi öt-hat százalékos bővüléssel (azaz 2015-re 12-14 milliós forgalommal – a szerk.) lehet számolni.
A növekedésből azonban - feltehetően iparágon kívüli, iparági és "házon belüli" okok összejátszása miatt - az idei évben már nem lesz semmi. Egy múlt heti sajtótájékoztatón Dimitrios Gatsonis, a BA vezérigazgató-helyettese is elismerte, hogy 2008-ban az utasszám valószínűleg nem fogja meghaladni az előző évit, sőt az is elképzelhető – tette hozzá -, hogy el fog maradni attól.
Wéber Balázs
Menedzsment Fórum