Növekvő árbevétel és profit
2011-ben 72,3 milliárd forintos árbevételt ért el a MÁV-Start Zrt. az előző évi 68,1 milliárdos nyereség után - derül ki a cég beszámolójából. Azonban a vasúttársaságnak nem elsősorban az értékesítés árbevétele jelenti a bevételt, hiszen ennyiből nem tudnának nyereségesen működni, sokkal nagyobb tétel volt az államtól kapott 158,9 milliárd forintos költségtérítés, mely 8,1 milliárd forinttal, 5,4 százalékkal volt magasabb a 2010-es összegnél.
A költségtérítés gyakorlatilag azt jelenti, hogy a cég nem tudná nyereségesen üzemeltetni szolgáltatását, ezért az állam "kipótolja" bevételeit. Ezen felül az eladott menetjegyek után úgynevezett árkiegészítést is kap a társaság, ami a kedvezményes jegyek miatt kieső bevétel pótlását jelenti az állam részéről. Ez az összeg tavaly 20,9 milliárd forint volt az előző évi 20,1 milliárd után. Vagyis az árbevétel úgy tevődött össze, hogy a cég 36,9 milliárd forint értékben adott el menetjegyeket és bérleteket 2011-ben, majd ezek után kapott 20,9 milliárd forintnyi árkiegészítést. Emellett a MÁV-Startnak volt 13,6 milliárd forintnyi bevétele nem közszolgáltatási személyszállításból, így alakult ki a 72,3 milliárdos végső összeg.
A számokból az látszik, hogy tavaly kismértékben nőtt a teljesárú menetjegyet vagy bérletet váltók aránya, azonban erről konkrét statisztika nem található a társaság beszámolójában. A fenti következtetést csak abból vontuk le, hogy miközben az eladott jegyek és bérletek bevétele 4,2 százalékkal emelkedett 2010-hez képest, az államtól kapott árkiegészítés esetében a növekedés a 4 százalékot sem érte el.
A MÁV-Start a növekvő árbevétel mellett tavaly 1,2 milliárd forintos mérleg szerinti eredményt ért el az előző évi 226 milliós profit után. A javulás üzemi szinten is látszik, hiszen amíg 2010-ben a cég működése még minimális veszteséget termelt, tavaly már 1,3 milliárdos pluszt mutattak ki.
Persze a fenti kedvező tendencia ellenére még mindig elmondható, hogy az állami apanázs nélkül nem tudna talpon maradni a magyar vasút, de ez Európában szinte mindenhol így van. A MÁV Zrt. és a MÁV-Start Zrt. különböző jogcímeket (pályahasználati szerződés, árkiegészítés, költségtérítés) mintegy 200 milliárd forintot kapott a költségvetéstől. Ehhez jött még a MÁV Zrt. 50 milliárd forintnyi átvállalt adóssága.
Jól jött a benzinár emelkedése
Az árbevétel növekedése a MÁV-Start szerint több dologra vezethető vissza: egyrészt valamennyi belföldi jegytípus esetében a menetdíjbevétel a bázishoz és a tervhez képest is emelkedett, mely egyrészt a több utassal, másrészt pedig a teljes árú jegyek arányának emelkedésével magyarázható. "A pozitív teljesítményhez hozzájárult a benzinár alakulása is, mivel az egyre növekvő literenkénti ár arra készteti az autósok egy részét, hogy átgondolják, milyen közlekedési eszközt válasszanak. 2011-ben megfigyelhető az utasfő-értékek emelkedése is" - olvasható a beszámoló kiegészítő mellékletében.
A belföldi bérletjegyek bevétele a bázisról a tárgyévre 303 millió forinttal növekedett elsősorban az elővárosi vonalakra eladott bérletek számának emelkedése miatt. A Budapesti Egyesített Bérlet értékesítés bevétele 285 millió forintos emelkedése járult hozzá alapvetően a belföldi egyéb személyszállítási bevétel növekedéséhez. A START Klub kártyából származó bevétel jelentősen növekedett, a tavalyi 127 millió forinthoz képest 2011. évben 196 millió forint bevétel származott belőle, köszönhetően a különböző akcióknak és kedvezményeknek - részletezi a MÁV-Start.
A nemzetközi és belföldi nem közszolgáltató vonatok menetjegy és helyjegy bevétele 18 millió forinttal emelkedett az utazási volumenek kedvező alakulásának és a vállalkozói alapon működő vonatok teljesítményének köszönhetően. A háló-, fekvő- és étkező kocsik árbevétele 270 millióval mintegy 72,58 százalékkal növekedett, ami azonban az alacsony bázis értéknek volt köszönhető - teszik hozzá.
Beke Károly
mfor.hu