
A jogszabály persze finomabban fogalmaz. A közlekedéssel összefüggő egyes törvények módósítását célzó tervezetben ugyanis az szerepel, hogy az autópályák, autóutak és országos főutak üzemeltetői lehetőségek kapnak arra, hogy díjat szedjenek a teherautók után. A törvény indoklásában azonban már kész tényként kezeli, hogy azt a díjat ki fogja vetni a fenntartó, így például a Magyar Közút Kht.
Arról nem ejt szót a tervezet, hogyan lehet megvalósítani az útdíj kiszabását, ezt később, rendeletben szabályozná a gazdasági tárca. Elvileg kézenfekvőnek tűnne a tervek szintjén már létező elektronikus útdíjrendszer kiterjesztése a főutakra. Jóllehet erről szó is esett, ám a kiépítéssel az eredeti tervek szerint még az idén végezni kellett volna, ám ma az is kérdéses, hogy 2007 második felében elkészülnek-e.
Az sem tisztázott, mennyiért lehetne felhajtani a fizetős utakra. A tárca célja az (leglábbis a törvénytervezet indoklásában ez szerepel), hogy a településeken átmenő forgalmat csökkentsék, vagyis hogy a sztrádákra kényszerítsék a tehergépjárműveket.
A rendszert jövőre akár be is lehetne vezetni: a jogszabály még az idén (kihirdetése után nyolc nappal) hatályba léphet, ahhoz pedig, hogy rendeletben állapítsák meg a részletes szabályokat, még a Parlamentbe sem kell bemenni.
F. Szabó Emese
Menedzsment Fórum
Kapcsolódó anyagok:
Autópályára kényszerítik a teherforgalmat az osztrákok
Minden közutat fizetőssé tenne az osztrák kormány