2p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Az autópályák mellett az autóutakon és a főutakon is díjat kell fizetni a 3,5 tonnánál nehezebb járművek után jövőre - derül ki egy ma benyújtott törvényjavaslatból. A díj mértékét, illetve a fizetés módját egy későbbi rendeletben határozza majd meg a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium.

Sztrádára késznyerítik

A jogszabály persze finomabban fogalmaz. A közlekedéssel összefüggő egyes törvények módósítását célzó tervezetben ugyanis az szerepel, hogy az autópályák, autóutak és országos főutak üzemeltetői lehetőségek kapnak arra, hogy díjat szedjenek a teherautók után. A törvény indoklásában azonban már kész tényként kezeli, hogy azt a díjat ki fogja vetni a fenntartó, így például a Magyar Közút Kht.

Arról nem ejt szót a tervezet, hogyan lehet megvalósítani az útdíj kiszabását, ezt később, rendeletben szabályozná a gazdasági tárca. Elvileg kézenfekvőnek tűnne a tervek szintjén már létező elektronikus útdíjrendszer kiterjesztése a főutakra. Jóllehet erről szó is esett, ám a kiépítéssel az eredeti tervek szerint még az idén végezni kellett volna, ám ma az is kérdéses, hogy 2007 második felében elkészülnek-e.

Az sem tisztázott, mennyiért lehetne felhajtani a fizetős utakra. A tárca célja az (leglábbis a törvénytervezet indoklásában ez szerepel), hogy a településeken átmenő forgalmat csökkentsék, vagyis hogy a sztrádákra kényszerítsék a tehergépjárműveket.

A rendszert jövőre akár be is lehetne vezetni: a jogszabály még az idén (kihirdetése után nyolc nappal) hatályba léphet, ahhoz pedig, hogy rendeletben állapítsák meg a részletes szabályokat, még a Parlamentbe sem kell bemenni.

F. Szabó Emese

Menedzsment Fórum

Kapcsolódó anyagok:

Autópályára kényszerítik a teherforgalmat az osztrákok
Minden közutat fizetőssé tenne az osztrák kormány

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!