A beszerzés összértéke mintegy 267 millió euró, amelyet teljes egészében európai uniós forrásokból finanszíroznak majd a 2007-2013. évi Közlekedési Operatív Program keretében.
Az aláíráson Hegmanné Nemes Sára, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) államtitkára hangsúlyozta: a korszerű motorvonatok beszerzése hozzájárul a magyar vasút fejlődéséhez, és támogatja a kormánynak azt a szándékához, hogy a vasútnak vezető szerepe legyen a közösségi közlekedésben.
Kiemelte: a 2007-2013. évi uniós fejlesztési időszakban Magyarországnak 600 milliárd forint forrás áll rendelkezésére vasútfejlesztésre, ennek 80 százaléka, 467 milliárd forint már kivitelezés, illetve előkészítés alatt áll.
Az államtitkár kijelentette: Magyarország teljes egészében lehívja a vasúti fejlesztésekre rendelkezésre álló forrásokat is.
Hegmanné Nemes Sára szólt arról, hogy az Új Széchenyi Terv keretében 239 kilométeren végeznek vasúti pályán nettó 300 milliárd forint fejlesztést a Közlekedési Operatív Programban.
Dávid Ilona, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója hangsúlyozta, hogy a beszerzés a vasúttársaság modernizációs programjának része. A MÁV 2006-ban már vásárolt 60 Flirt motorvonatot, ezek közlekedtetésével javult a szolgáltatás minősége.
Ungvári Csaba, a MÁV-START vezérigazgatója elmondta, hogy a MÁV-START kötelékében forgalomba álló új járművek a jelenlegi tervek szerint a Budapest-Székesfehérvár, Budapest-Pusztaszabolcs, Budapest-Esztergom, Budapest-Szob, Budapest-Veresegyház-Vác és Budapest-Cegléd-Szolnok vonalakon közlekednek majd.
Kövesdi Szilárd, a GYSEV Zrt. vezérigazgatója emlékeztetett arra, hogy cégük a mostani beszerzésen túl nemrégiben 4 Flirt vonatot vásárolt, amelyből az első decembertől már utasokat szállít.
Dunai Zoltán, a Stadler Rail csoport országigazgatója kiemelte: a Flirt járműcsalád 112 darabos flottaállománnyal lesz jelen 2015-től a magyar vasúton. Elmondta: a MÁV-START-nak a 42, és a GYSEV-nek a 6 Flirt vonatot határidőre leszállítják. Az első szerelvények 2014 áprilisában érkeznek, és 2015. szeptember 30-áig leszállítják az utolsókat is.
Az országigazgató elmondta, a Stadler csoport jelenleg Magyarországon 400 alkalmazottat foglakoztat három telephelyén. Jelentős fejlesztéseket hajtanak végre a szolnoki gyárukban, a beruházást április 18-án adják át, és megtiszteltetésnek érzik, hogy a magyar miniszterelnök avatja fel a létesítményt. A fejlesztések eredményeképpen 2015-re 750-800-an dolgoznak majd a Stadler magyarországi érdekeltségeinél.
Az MTI-nek Dunai Zoltán elmondta: a mostani beszerzés azért drágább a MÁV-nak korábban szállított Flirt járműveknél, mert az újakba beépítik például az ETCS-2 vonatbefolyásoló rendszert.
A MÁV-START Zrt. és a GYSEV Zrt. közös ajánlatkérőként tavaly novemberben indított nyílt közbeszerzési eljárást korszerű alacsonypadlós villamos motorvonatok beszerzésére. A közbeszerzés eredményét az ajánlatkérők 2013. február 26-án hirdették ki, amelynek értelmében az összesen 48 elővárosi motorvonatot a Stadler Bussnang AG szállíthatja le. A járművek egységára 5,558 millió euró (1,7 milliárd forint), míg a beszerzés összértéke 266,784 millió euró.
A Stadler Rail Csoport három leányvállalatán keresztül 2005 óta van jelen Magyarországon. Az első leányvállalat alapítása óta a Stadler összesen 12,5 milliárd forintot fektetett be az országban, amelynek eredményeképpen Pusztaszabolcson létrejött Európa egyik legkorszerűbb és leghatékonyabb vasútijármű-karbantartó bázisa, továbbá Szolnokon egy, a legmodernebb technológiával felszerelt gyárat is alapított a cégcsoport alumínium vasúti kocsiszekrények gyártására.
MTI