4p

A Porsche német autógyár csütörtökön bejelentette: legkevesebb ötmilliárd eurós tőkeemelést hajt végre, hogy integrált autóipari konszernt hozzon létre a Volkswagennel. Emellett mintegy hétmilliárd euróval Katar is beszáll majd a sportkocsigyártó cégbe. A Porsche központja továbbra is Stuttgart-Zuffenhausenban marad, üzemeik nincsenek veszélyben. Ezzel egyidejűleg menesztették Wendelin Wiedekinget, a Porsche vezetőjét; utóda az eddigi gyártási vezető, Michael Macht lett.

Egybekeltek (Mfor-montázs)

Csütörtök reggelre biztossá vált, amit már hosszú idő óta sejteni lehetett: a Porsche német autógyár bejelentése szerint legkevesebb ötmilliárd eurós tőkeemelést hajt végre, hogy integrált autóipari konszernt hozzon létre a Volkswagennel.

A döntés a sportkocsigyártó felügyelőbizottságának maratoni ülése után, csütörtök hajnalban született meg, írja a Spiegel. Az elmúlt időszakban mintegy tízmilliárd euró adósságot felhalmozó Porsche közleményében nem tért ki arra, hogyan kívánja finanszírozni a tőkeemelést.

Katar is beszáll

Emellett megállapodás született arról is, hogy a felhalmozott adósságok leépítése érdekében az állami tulajdonú Katari Befektetési Hatóság tulajdont szerezhet majd a vállalatban. Az MTI szerint Katar hétmilliárd eurós részvénycsomagot kíván szerezni a Porschéban.

Christian Wulff, Niedersachsen tartomány miniszterelnöke a bejelentés után úgy nyilatkozott, hogy a Porsche az Audihoz hasonló szerepet tölt majd be a Volkswagenben. (Az Audi jelenleg a VW leánycége - a szerk.) "A cég székhelye Stuttgart-Zuffenhausenben marad, a gyáraik pedig nagyobb biztonságban vannak, mint korábban bármikor" - idézi a Spiegel a miniszterelnököt.   

Elküldték a Porsche-főnököt

Az egyesülés bejelentésével egyidőben menesztették az eredetileg 2012-ig érvényes kinevezéssel rendelkező Wendelin Wiedekinget, a Porsche vezetőjét. Utóda az eddigi gyártási vezető, Michael Macht lett.

A hírek szerint tanácsadóként továbbra is rendelkezésre álló Wiedekinggel együtt távozott hivatalából Holger Harter, a cég pénzügyi vezetője is. Csütörtök reggel még folytak a találgatások arról, hogy a távozó vezér - aki korábban több alkalommal is az év menedzsere volt - mekkora végkielégítésben részesül. A sajtóhírek 50 és 250 millió euró közötti összegről szóltak.

Wiedeking az első nagy áldozata a Porsche és a Volkswagen közötti hatalmi harcnak, és szakértők szerint távozása a Volkswagen győzelmét jelenti. Szakértők szerint a VW fokozatosan átveszi a Porschét, amely ezzel a tizedik Volkswagen-márka lesz.

Már régóta rebesgették

A két vállalat összeolvadása régóta napirenden volt, az ellentétes álláspontok és a Porsche súlyos eladósodása miatt azonban mindeddig meghiúsult. A Porsche 51 százalékkal a Volkswagen legnagyobb részvényese, Nidersachsen tartomány pedig húsz százalékos részesedéssel rendelkezik a VW-ben.

A Porsche tavaly a kormány szándékaival összhangban közreműködött abban, nehogy külföldi kézbe kerülhessen a VW-csoport. Ennek azzal vette elejét, hogy megvásárolta a VW többségét - 74,1 százalékát, ezen belül a szavazati joggal járó törzsrészvények 50,76 százalékát. Emiatt "volt kénytelen" mintegy 9 milliárd eurós adósságot a vállára venni.

A Porschénél egyébként még 2007-ben létrehoztak egy holdingtársaságot, hogy megőrizzék az autógyár függetlenségét. A holdingé az autókat gyártó Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG száz százaléka, illetve a Volkswagen-részesedés. A holding 50 százalékát kitevő törzsrészvények a Porsche és a Piëch család tulajdonában vannak.

Összefonódások minden téren

Ferdinand Piëché - aki 2002-ig a VW elnök-vezérigazgatója is volt, jelenleg pedig a felügyelő-bizottság elnöke - közvetlenül a Porsche 13 százaléka. A holding másik 50 százalékát szavazati jog nélküli elsőbbségi részvények testesítik meg, ezek a tőzsdén vannak, de ezek egy része is a törzsrészvényeseké, írta korábban az MTI.

A két cég közötti szoros kapcsolatot jelzi az is, hogy a Porsche-autók átlagosan 30 százalékban VW gyártmányú alkatrészeket tartalmaznak.

A VW erejét mutatja, hogy bár az idei első félévben éves szinten 5,1 százalékos forgalomcsökkenést szenvedett el, még így is nagyságrendekkel jobban teljesített az iparág egészénél, amelynek forgalma 18 százalékkal esett vissza.

A 2008 első félévi tényszámokból kiindulva a VW 3,1 millió gépjárművet adhatott el idén az első hat hónapban, júniusban pedig már növelni tudta forgalmát, a tavalyihoz képest hat százalékkal.

W. B.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!