Csütörtök reggelre biztossá vált, amit már hosszú idő óta sejteni lehetett: a Porsche német autógyár bejelentése szerint legkevesebb ötmilliárd eurós tőkeemelést hajt végre, hogy integrált autóipari konszernt hozzon létre a Volkswagennel.
A döntés a sportkocsigyártó felügyelőbizottságának maratoni ülése után, csütörtök hajnalban született meg, írja a Spiegel. Az elmúlt időszakban mintegy tízmilliárd euró adósságot felhalmozó Porsche közleményében nem tért ki arra, hogyan kívánja finanszírozni a tőkeemelést.
Katar is beszáll
Emellett megállapodás született arról is, hogy a felhalmozott adósságok leépítése érdekében az állami tulajdonú Katari Befektetési Hatóság tulajdont szerezhet majd a vállalatban. Az MTI szerint Katar hétmilliárd eurós részvénycsomagot kíván szerezni a Porschéban.
Christian Wulff, Niedersachsen tartomány miniszterelnöke a bejelentés után úgy nyilatkozott, hogy a Porsche az Audihoz hasonló szerepet tölt majd be a Volkswagenben. (Az Audi jelenleg a VW leánycége - a szerk.) "A cég székhelye Stuttgart-Zuffenhausenben marad, a gyáraik pedig nagyobb biztonságban vannak, mint korábban bármikor" - idézi a Spiegel a miniszterelnököt.
Elküldték a Porsche-főnököt
Az egyesülés bejelentésével egyidőben menesztették az eredetileg 2012-ig érvényes kinevezéssel rendelkező Wendelin Wiedekinget, a Porsche vezetőjét. Utóda az eddigi gyártási vezető, Michael Macht lett.
A hírek szerint tanácsadóként továbbra is rendelkezésre álló Wiedekinggel együtt távozott hivatalából Holger Harter, a cég pénzügyi vezetője is. Csütörtök reggel még folytak a találgatások arról, hogy a távozó vezér - aki korábban több alkalommal is az év menedzsere volt - mekkora végkielégítésben részesül. A sajtóhírek 50 és 250 millió euró közötti összegről szóltak.
Wiedeking az első nagy áldozata a Porsche és a Volkswagen közötti hatalmi harcnak, és szakértők szerint távozása a Volkswagen győzelmét jelenti. Szakértők szerint a VW fokozatosan átveszi a Porschét, amely ezzel a tizedik Volkswagen-márka lesz.
Már régóta rebesgették
A két vállalat összeolvadása régóta napirenden volt, az ellentétes álláspontok és a Porsche súlyos eladósodása miatt azonban mindeddig meghiúsult. A Porsche 51 százalékkal a Volkswagen legnagyobb részvényese, Nidersachsen tartomány pedig húsz százalékos részesedéssel rendelkezik a VW-ben.
A Porsche tavaly a kormány szándékaival összhangban közreműködött abban, nehogy külföldi kézbe kerülhessen a VW-csoport. Ennek azzal vette elejét, hogy megvásárolta a VW többségét - 74,1 százalékát, ezen belül a szavazati joggal járó törzsrészvények 50,76 százalékát. Emiatt "volt kénytelen" mintegy 9 milliárd eurós adósságot a vállára venni.
A Porschénél egyébként még 2007-ben létrehoztak egy holdingtársaságot, hogy megőrizzék az autógyár függetlenségét. A holdingé az autókat gyártó Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG száz százaléka, illetve a Volkswagen-részesedés. A holding 50 százalékát kitevő törzsrészvények a Porsche és a Piëch család tulajdonában vannak.
Összefonódások minden téren
Ferdinand Piëché - aki 2002-ig a VW elnök-vezérigazgatója is volt, jelenleg pedig a felügyelő-bizottság elnöke - közvetlenül a Porsche 13 százaléka. A holding másik 50 százalékát szavazati jog nélküli elsőbbségi részvények testesítik meg, ezek a tőzsdén vannak, de ezek egy része is a törzsrészvényeseké, írta korábban az MTI.
A két cég közötti szoros kapcsolatot jelzi az is, hogy a Porsche-autók átlagosan 30 százalékban VW gyártmányú alkatrészeket tartalmaznak.
A VW erejét mutatja, hogy bár az idei első félévben éves szinten 5,1 százalékos forgalomcsökkenést szenvedett el, még így is nagyságrendekkel jobban teljesített az iparág egészénél, amelynek forgalma 18 százalékkal esett vissza.
A 2008 első félévi tényszámokból kiindulva a VW 3,1 millió gépjárművet adhatott el idén az első hat hónapban, júniusban pedig már növelni tudta forgalmát, a tavalyihoz képest hat százalékkal.
W. B.
Menedzsment Fórum