5p

Egy friss jelentés szerint a foglalkoztatás bővítésére irányuló hazai és uniós források több mint 1800 milliárd forintos keretéből a munkahelymegőrzés mellett összesen 105 ezer új munkahely jött létre 2004 és 2010 között.

Az Állami Számvevőszék ezúttal a 2004 és 2010 között hazai és uniós forrásból megvalósult munkaerőpiacon felhasználható támogatások eredményességét ellenőrizte. A jelentés szerint már a felmérés is nehézségekbe ütközött, mivel "nem állt rendelkezésre olyan átfogó kimutatás, ami nemzetgazdasági szinten összesítetten mutatta volna be a munkahelyteremtésre és -megőrzésre, valamint a támogatott munkahelyek bővítésére fordított forrásokat és a létrehozott munkahelyek számát" - emeli ki a jelentés.

6 év: 105 ezer munkahely

A 2004-2010-es időszakban Magyarországon 1850 milliárd forint hazai és uniós forrás szolgálta a foglalkoztatás-bővítés célkitűzéseinek megvalósítását, ám a várt eredmények elmaradtak, és nem hoztak javulást a foglalkoztatási helyzetben. Ahogy azt az alábbi táblázat is szemlélteti, a vizsgált évek alatt egyedül a 25 és 54 év közötti inaktívak aránya tudott csökkenni, a fiatalok és az idősek körében viszont nagyobb lett a munkaerőpiacon aktívan nem jelenlevők aránya.

(Forrás: ÁSZ)

A jelentés szerint a vizsgált 6 év alatt a legtöbbet munkahelyteremtésre fizettek ki: a rendelkezésre álló 1031,8 milliárdot ítéltek meg, ám ezen felül még 11,4 milliárdot fizettek ki. Második legnagyobb összeget a közfoglalkotzatási programokra utalták ki, 361,9 milliárd forintot, míg a legkevesebb a munkahelyek megőrzésére ment el: a 29,2 milliárdos forrásból 17,6 milliárdot, vagyis a keret 60 százalékát ítélték meg a kedvezményezettek részére. Emellett természetesen voltak még támogatások megváltozott munkaképességűek foglalkoztatására is,melyre 2007 és 2010 között 182,4 milliárdot fizettek ki. A munkaerőpiacon hátrányos helyzetben lévők munkába vonását szolgáló egyéb támogatási eszközökre és programokra hazai forrásból 86,2 milliárdot, uniós forrásból pedig 103,1 milliárdot fizettek ki, a rész- és távmunka programokra pedig 1,4 milliárd forintos uniós forrás állt rendelkezésre.

Az ÁSZ leírja: a hazai és uniós programok projektjeiben a kedvezményezettek közel 105 ezer munkahely létrehozását vállalták. A hazai finanszírozásnak köszönhetően 192 ezer munkahely megőrzése vált lehetővé, míg uniós forrásból 16 ezret támogattak. A közfoglalkoztatás hatása azonban nagyobb volt a munkahelyteremtésnél, hiszen a vizsgált időszakban átlagosan évi 146 ezer embert vontak be a közfoglalkoztatás különböző formáiba. Emellett a megváltozott munkaképességű személyek foglalkoztatása érdekében 56 ezer munkahelyet, illetve más eszközökkel 482 ezer főt támogattak a rendelkezésre álló forrásokból. A jelentés rámutat: mindez kevés volt ahhoz, hogy a növekedjen hazánkban a foglalkoztatás szintje, miközben csökken az inaktivitás, sőt még a területi különbségek mérséklésében sem sikerült érdemi előrelépést tenni, hiába kezelték a vizsgált támogatások prioritásként a területi szempontokat. A jelentés kiemeli, hogy Észak- és Közép-Magyarország munkanélküliségi rátái között több mint 7 százalékpontos, a foglalkoztatási rátában pedig közel 12 százalékpontos különbség volt 2007 és 2010 között.

(Forrás: ÁSZ)

2010-ben egyébként "a 11,2 százalékos országos munkanélküliségi rátához képest Észak-Alföld 14,6 százalékos, Észak-Magyarország 16,1 százalékos rátával rendelkezett. A foglalkoztatási ráta az országos 55,4 százalékos arányhoz képest a fenti régiók esetében 49,3 százalék és 48,7 százalék volt" - írja a jelentés.

2011-ben az országos munkanélküliségi ráta 10,9 százalékra mérséklődött, ám míg az észak-alföldi régióban stagnálást mutatott az arány, az észak-magyarországi régióban 16,7 százalékra növekedett a munkanélküliek aránya.

Sok a hiányosság

Végeredményben az Állami Számvevőszék arra a megállapításra jutott, hogy a vizsgált, 2004-2010-es időszakban a támogatási programok a munkaerőpiaci beavatkozások szempontjából az ágazati, strukturális sajátosságokat nem kezelik. Az egyes programoknak a piaci igényekkel összefüggő hosszú távú hatása nem mutatható ki - ez alól a munkahelyteremtő gazdaságfejlesztési programok a kivételek. A munkaerőpiaci helyzete a programokban résztvevőknek is csak rövid távon javult, különösen a közhasznú és közcélú foglalkoztatási progmaroknál szembetűnő mindez.

Az ÁSZ kiemeli még, hogy a "teljes gazdaságot átfogó, gazdaságpolitikailag megalapozott, összehangolt intézkedések hiányában az egyes támogatási programokat irányító szervezetek különböző intézkedéseket hoztak". Ez pedig tovább bonyolította és tett átláthatatlanná a rendszert. Ugyanakkor a jogszabályi szinten sincs összhang, hiszen a megváltozott munkaképességű munkavállalók és a hátrányos helyzetűek fogalma, jogszabályi definíciója esetében nem biztosított az uniós és hazai jogszabályok összhangja. Ugyanakkor az állami támogatások definíciója sem egységes a jogszabályokban.

A fentiek kiküszöbölésére és a helyzet javítása érdekében a számvevőszék többek között azt javasolja, hogy a foglalkoztatáspolitikáért felelős miniszter kezdeményezze a kormánynál a támogatási programok céljainak és a források összhangjának megteremtését a hatékonyságnövelés érdekében, illetve határozza meg a munkahelyteremtéshez és -megőrzéshez felhasználható forrásokat, az elvárt hatások mérését szolgáló indikátorokat és a jelölje ki a végrehajtás felelőseit is.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!