A világ menetrendszerű légi forgalmának 94 százalékát bonyolító 265 légitársaságot magába tömörítő nemzetközi repülési szövetség szerint a veszteség 1,4 milliárd dollárral lesz több a vártnál. Ami a rekord magas olajárak világ légi iparára gyakorolt hatásának tudható be. A hatékonyság növelése és a költségcsökkentés ellenére a magas kerozinárak szinte az egész ágazati nyereséget felemésztik. Jelenleg az üzemanyagárak a repülési költségek negyedét teszik ki. Bisignani szerint egy dollárnyi olajár-emelkedés összességében egymilliárd dolláros többletköltséget okoz a világ légitársaságainak - jelentette az MTI.
A főtitkár egyúttal elvetette a nyolc legfejlettebb ipari ország, a G8 arra vonatkozó javaslatát, hogy légiadót vezessenek be Afrika segélyezésére. Egy oxfordi tanulmányt idézve hangsúlyozta: a légi forgalom 10 százalékos növekedése 1,6 százalékkal járul hozzá a GDP-k növekedéséhez. Ezért Bisignani szerint a légiforgalom drágításának nincs értelme az afrikai helyzet vélt javítására.
[ajanlo=538][igazitas=right/]Az IATA az elektronikus jegykiadás általános bevezetését szorgalmazza, mely ha átvenné a nyomtatott repülőjegyek szerepét, becslések szerint évi 3 milliárd dollár takaríthatnának meg világszerte. A világon eladott 340 millió repülőjegy 33 százalékát már most is elektronikusan állítják ki. Bisignani hangsúlyozta, hogy ez a biztonságot is növelné, az utaslisták könnyebb összeállíthatóságával.
Az IATA adatai szerint a világ repülési ipara a 2001. szeptember 11-i amerikai merényletsorozattól tavaly év végéig 36 milliárd dolláros veszteséget halmozott fel. Az utóbbi időben a helyzetet a magas üzemanyagárak is nehezítik: a szövetség szerint idén a légitársaságok csak üzemanyagra mintegy 100 milliárd dollárt költenek.
Bisignani korábban hangsúlyozta, hogy a helyzet térségről térségre különböző: az amerikai légitársaságok idén előreláthatólag 9 milliárd dolláros veszteséget szenvednek, az európaiak valószínűleg 1,4 milliárd dollár körüli nyereséget termelnek, az ázsiaiak pedig 2,6 milliárd dolláros plusz körül zárják az évet. A polgári repülés egy része kifizetődő, a 400 milliárd dolláros éves forgalmú ágazat alacsony haszonkulcsa azomban semmiképpen sem elfogadható.