5p

A reklám és a GDP kapcsolata régóta ismert: amikor növekszik a gazdaság, akkor a reklámpiac is bővül, és a visszaesés is párhuzamos szokott lenni. A Reklámszövetség most publikált felmérése viszont megfordította az eddig gondolkodást, és azt vizsgálta, hogy a reklámipar hogyan tud hatni a gazdaságra. Mfor.hu tudósítás.

Az elmúlt években, 2008 és 2012 között a gazdaság visszaesése, a fogyasztás csökkenése a hirdetők jelentős részét a költéseik visszafogására ösztönözte, illetve sok vállalat rendezte át a kiadásait, és a reklámra szánt összegeket az árakban érvényesítették. Az alacsonyabb árak ugyan örömteliek voltak a fogyasztók számára, ám a kiskereskedelmi forgalom csak ideig-óráig volt fenntartható. Ahogy a statisztikák mutatják, ettől nem növekedett sem a fogyasztás, sem a gazdaság.

Mint arról Urbán Zsolt, a Magyar Reklámszövetség elnöke a hétfői sajtótájékoztatón elmondta, a kutatás célja az iparág elismertetése, illetve annak bemutatása, hogy milyen hatása van a reklámpiacnak a gazdaság egészére. A reklámköltés az elmúlt években folyamatosan csökkent, és átrendeződött is. Mindez azonban rövid távú stratégia, de így próbálták a vállalatok ellensúlyozni a csökkenő fogyasztást.

Hivatal Péter, a Reklámszövetség alelnöke az eredményeket ismertetve elmondta, hogy a kutatást a PwC végezte, és ami újdonság, hogy az eddig is rendelkezésre álló primer adatokat mélyebb összefüggéseiben vizsgálták. A reklámbecsléssel eddig is felmérték a piacot, mely 174 milliárd forintot tesz ki. Ez az összeg azokban a médiumokban fordul meg, amelyek mérhetőek, ezek forrása, és az elköltés helye ismert. Új adat, és a most ismertetett kutatás legfontosabb pontja, hogy minden reklámra fordított 10 forint 47 forintot generál a gazdaságban. Így összességében 820 milliárd forintot generál a magyar gazdaság számára, ami a GDP 3 százalékát teszi ki. A 820 milliárd forintos összeg egy extrapolár összeg, amely azt tükrözi, hogy a növekvő reklámaktivitás milyen hatással lenne a GDP-re. A szövetség szerint a reklám a gazdaságot átszövő tevékenység, és összehasonlítva a brit adatokkal nem is rossz, ott egy elköltött fontra 6 font jut.

A reklámoknak is számtalan egyéb hatása van, így segít az infláció leszorításában, hiszen a verseny alacsonyabb árakat generál. A reklámipar a foglalkoztatottság szempontjából sem elhanyagolható, hiszen 13 ezer ember dolgozik itt és további 50 ezer érintett van (akik a hirdetői oldalon, műsorszolgáltatásban vagy például a nyomdaiparban dolgoznak). Egy ekkora foglalkoztatotti piac gazdasági hatása is kiemelkedő.

Újságírói kérdésre Urbán Zsolt azt mondta, hogy a felmérés szerint a közvélekedéssel szemben a reklámköltés nem költség, hanem befektetés. Több olyan adat is van, amely azt mutatta, hogy az elmúlt években a reklámbüdzséjét növelő vállalat sikeresebb volt, a forgalmukat is növelni tudta.

Mint a Reklámszövetség elnöke elmondta, az árverseny egy ideig jó, az elmúlt időszakban használt árverseny hosszú távon negatív hatással jár, a fogyasztók lojalitása reklámokkal sokkal jobban fenntartható. Ezzel szemben a reklámra szánt pénz árakba való beépítése (alacsonyabb ár) nem fenntartható. A felmérés szerint nagyon erős a korreláció a fogyasztói bizalommal és a vásárlási hajlandósággal. A reklám bizalmi faktora miatt hozzájárul a gazdaság újbóli beindításához, hiszen felkelti a fogyasztás iránti igényt. Ezzel indukálni tudja a gazdasági növekedést is.

A növekvő fogyasztással az árak sem fognak (a felmérés szerint) emelkedni, mivel a bővülő mennyiség a volumenek miatt alacsonyabb árakat eredményezhetnek, így összességében a fogyasztók is jól járhatnak.

A reklámpiac nagyon szoros összefüggésben van a gazdasággal, az egyes különadók azonnal érződnek. Ha a gazdaság stabil, akkor a hirdetők is tudnak tervezni, így Urbán Zsolt szerint ez rövid távon is visszatükröződne a reklámköltésben. A reklámipar és a kormányzat között elindult egy kommunikáció, igaz ennek apropója nem feltétlen pozitív volt, hiszen a reklámadó miatt kezdődött a párbeszéd. Urbán Zsolt szerint a reklámadó többek között a kormánnyal folytatott megbeszéléseknek köszönhetően lekerült a napirendről (egyébként a benyújtott adótörvényekben sem szerepel – szerk.)

A reklámok hatásáról említést tett a kutatást végző PwC részéről Sere Péter is, aki bemutatta, hogy 1 százalékkal növelve a reklámköltést, az a GDP-ben 0,029 százalékos változást indukál.

A kutatás ismertető szakemberek két hatást külön is kiemeltek. Egyrészt a hazai kkv és az általuk előállított termékek és szolgáltatások számára is fontos, hiszen nehezen tudnak a multikkal szemben az árakban versenyezni. Viszont a reklámmal növelt ismertségük révén eredményesek tudnak lenni a piacon, meg tudják ismertetni magukat a vásárlókkal. A szövetség elnöke elmondta, dolgoznak azon, hogy a szektor reklámköltéseit ösztönözzék, akár pályázati forrásokat felhasználva is. Szerinte az ilyen költségek növelése komoly multiplikatív hatást gyakorolna a teljes gazdaságra.

Elmondták azt is, hogy a reklámok pozitív társadalmi hatást is kifejtenek, ennek több módja is van. Egyrészt fel tudja hívni a figyelmet fontos kezdeményezésekre, másrészt a viselkedést is képes befolyásolni követendő példákat bemutatva.

KB
mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!