4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A Budapest Airportnak jelentős és közvetlen hatása van a vonzáskörzetében lévő gazdaság fejlődésére, ez a hatás közvetlen összefüggésben áll az utasok számának növekedésével – ezt állapította meg a Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Karának kutatói által végzett vizsgálat. A kutatás eredményei megerősítették, hogy a budapesti repülőtér önmagában véve is komoly munkahely teremtő erővel bír és működése egy sor közvetett munkahely létrejöttében is szerepet játszik.

A kutatás azt is megállapította, hogy a Budapest Airport története és földrajzi elhelyezkedése révén, a mintegy 9000 főnek biztosított munkájával Magyarország egyik legnagyobb munkáltatója lenne, ha egy vállalatként számolnánk a 120 különféle cégnél és hatóságnál dolgozó munkavállalót. A vizsgálatból az is kiderült, hogy a Budapest Airport jelentős mértékben hozzájárul a magyar nemzeti össztermék (GDP) növekedéséhez.

A kutatás négy, jól elkülöníthető gazdasági hatást mutatott ki: közvetlen és közvetett, indukált és katalitikus szerepet. A kutatások a következő gazdasági hatásokat mutatták ki:

  • 2009-ben a Budapest Airport területén dolgozó 9000 munkavállaló mintegy 341 milliárd forintos nettó árbevételt ért el és ennek révén 73 milliárd forinttal járult hozzá a magyar GDP-hez.
  • A budapesti repülőtéren települt cégek összesen 52 milliárd forintnyi értékben vásároltak termékeket, amelyekből 26 milliárd forintra tehető a Magyarországon előállított termékek aránya.
  • 2009-ben a budapesti repülőtéren keresztül érkező külföldiek összesen mintegy 468 milliárd forintnyi értékben költöttek, amiből 413 milliárd forintot Magyarországon, belföldön költöttek el.
  • 2009-ben a Budapest Airport révén keletkezett teljes költés (közvetlen és közvetett, valamint az utasok költése) együttes hozzájárulása a magyar nemzeti össztermékhez eléri a 326 milliárd forintot és gazdasági hatása összesen 32000 munkahely fenntartását jelentette.
  • Az utaslétszám és annak gazdasági hatása lineáris viszonyban áll egymással, nevezetesen minden 1 százalékos utasszám növekedés egy százalékos gazdasági hatásnövekedést generál. A kutatáson alapuló becslések szerint egymillióval több utas nagyjából 1340 új munkahely létrejöttét eredményezi és 13 milliárd forintos értékben járul hozzá a nemzeti össztermék, a GDP növekedéséhez.

A kutatás eredményeit összegezve Dr. Lukovics Miklós kijelentette: "A légiközlekedés területén a beruházásokat a Budapest Airport-nál kell koncentrálni, ott, ahol legnagyobb a kereslet és ahol a legjobbak a feltételek mind az utasforgalom, mind a cargo fejlesztésére. A befektetések ösztönzésével és a fejlesztések útjában álló bürokratikus akadályok elhárításával jelentősen csökkenthető a repülőtér térségében a munkanélküliség és komoly gazdasági növekedést lehet elérni. Ennek hiányában viszont fennáll annak a kockázata, hogy a budapesti repülőtér behozhatatlanul lemarad a térség más repülőtereivel folytatott versenyben és a szomszédos országokkal szemben."

Jost Lammers a Budapest Airport vezérigazgatója ezzel kapcsolatban azt hangsúlyozta, hogy a kutatás egyértelműen kimutatta a reptér számára is, hogy az utasszám és a gazdasági hatások közvetlen összefüggésben állnak egymással, ahogy a földrajzi elhelyezkedés is komoly jelentőséggel bír. A vezérigazgató szerint számukra különösen fontos lenne, hogy a régi időkből megörökölt légügyi egyezmények korlátozásait feloldjuk, mert a liberalizált légiközlekedés járulhat hozzá az utasszámok növekedéséhez és ez által új munkahelyek létrejöttéhez Magyarországon. Éppen ezért lenne óriási jelentősége annak, hogy a Budapest Airport minimum azonos, vagy ha lehet, még jobb jogi- és befektetői környezetet élvezhessen, mint a többi nagy repülőtér Közép- Kelet-Európában. A Szegedi Tudományegyetem kutatása minden szempontból alátámasztja ezt az álláspontot és a jövőben is mindent megtesznek minden érintettel együttműködve ezeknek a céloknak az elérésében.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!