2p

Hol éri a magyar gazdaságot a globális recesszió?
Lehet idén is költségvetési osztogatás? Bóvliba vágják Magyarországot?

Online Klasszis Klub élőben László Csabával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. május 7. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A vásárlók etikai okokból indított bojkottjai igen sokba kerülnek az ilyen akciók célpontjává váló cégeknek.

Világszerte a fogyasztók 52 százaléka vett már részt legalább egy termék elleni kampányban. Általában az óriáscégek váltják ki a vásárlók ellenszenvét: átszámítva 962 milliárd forint kárt okoznak a lelkiismereti okokból indított bojkottok.

Az Ethical Consumer szaklap legutolsó felmérése szerint az alábbi multinacionális cégek elleni akciók voltak a közelmúltban a legnépszerűbbek: 1. Nestlé, 2. McDonalds 3. Shell 4. különböző szupermarketek 5. Procter and Gamble. Csökkentek viszont a különböző zöld mozgalmaknak és etikai szövetségeknek juttatott adományok: a 2002 óta eltelt időszakban 8 százalékkal zuhantak, 3,5 milliárd fontra esve vissza.

Egyre nagyobb teret hódítanak a természetes úton készült termékek, és az organikus élelmiszerek: 2003 során 1,77 milliárd font értékben adtak el ilyen cikkeket. A természetbarát háztartási termékeket, tisztítószereket és energiatakarékos készülékeket 1,47 milliárd font értékben vettek a fogyasztók.

Az állatokon végzett tesztek nélkül készített kozmetikumok szintén rendkívül divatosak, míg 107 millió fontba kerültek a polgároknak a 'felelős turistautak'. A vásárlók egyre inkább a helyi, kisebb üzleteket választják vásárláskor a multicégek hipermarketjei helyett, ezzel saját helyi közösségüket is támogatva. A kisebb boltokban 5,6 milliárd font értékben vásároltak az elmúlt évben.

Az etikai okokból történő vásárlások arányának növekedése ellenére még mindig a teljes piac két százalékát teszik ki az ilyen módon elköltött összegek. Bár tíz vásáróból nyolcan ellenzik például a kozmetikiai szerek állatokon történő tesztelését, a Humane Cosmetics Standard által állatvédelmi szempontok alapján ellenőrzött termékek csak az eladott cikkek két százalékát adják.

Magyarországon a legnagyobb nyilvánosságot a Danone termékei elleni kampány kapta, mely azt követte, hogy a francia cég bezárta a Győri Keksz gyárat. Hasonló reakciót váltott ki a vállalat 2003-ban Lengyelországban, illetve sikerült kivívnia a fogyasztók ellenszenvét Franciaországban is, ahol úgynevezett. Danone-forradalom szerveződött az élelmiszer-óriás ellen.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!