A Blikk mai számában megjelent állításokkal ellentétben a BKV szakemberei az elmúlt hónapokban a maximálisan elvárhatónál is több segítséget nyújtottak annak érdekében, hogy a 2-es vonalra "rendkívül sok műszaki problémával megérkezett prototípus szerelvény" megkapja végre a végleges típusengedélyt, melynek megszerzésére az Alstom mindezidáig képtelen volt - noha a magyar jogszabályokat és szabványokat már a szerződés 2006-os megkötésekor is ismernie kellett, áll a BKV mfor.hu-hoz eljuttatott közleményében.
"Műszakilag nem megfelelő" szerelvények
A közlekedési vállalat szerint az Alstom a 4-es metró szerelvényeire nemhogy a végleges, de még az előzetes típusengedélyt sem szerezte be jogérvényesen, és többek között emiatt nem tudta megkezdeni mindezidáig a szerelvények legyártását.
A BKV közleményében kifejti: mára gyakorlatilag a három éve megkötött szerződés egyik lényegi eleme sem fedi le a kialakult valós helyzetet, minden határidő lejárt, sőt több szempontból megváltozott a műszaki tartalom is.
A közlekedési vállalat végezetül kiemeli: „nem áll módjában a valós helyzettől elrugaszkodott többletigényeket teljesíteni és nem hajlandó „műszakilag nem megfelelő, vagy egy esetleges jövőbeli baleset lehetőségét magában hordozó szerelvényeket akarata ellenére átvenni”.
A közlekedési vállalat összességében úgy véli: az Alstom elfogadhatatlan módon próbál nyomást gyakorolni a BKV-ra, vélhetően többletkövetelései hatékonyabb érvényese érdekében.
A bulvárlap mai számában azt állította: a hazai bürokrácia és a munkatempó miatt a Alstom kötbérigényt nyújtott be DBR Metró Projektigazgatóságnak és a BKV-nak. Szerintük az Alstom azért tudja később elkezdeni a metrókocsik gyártását a 2-es és a 4-es metróvonalra, mert késik az engedélyezési eljárás.
Az Alstom a BKV-t okolja
„Ez értelemszerűen többletkiadást jelent a cégnek, hiszen az Alstom úgy ütemezte a terveit és erőforrásait, hogy ebben az időben a budapesti metrókocsikat fogja gyártani. Most viszont rajtuk kívülálló okok miatt nem tudnak dolgozni” – magyarázta a cég kommunikációs ügynöksége.
Piskóti Attila szerint ráadásul még az is drágítja az új szerelvényeket, hogy késésben van a 4 - es metró alagútjának építése. Így hiába szállítaná le az Alstom a kocsikat, nem állhatnának időben forgalomba, a BKV nem tudná hol tárolni, amíg nincs kész a pálya, ezért a garanciális feltételeket is újra kell írni, állítja a gyártó.
A BKV közleményében kiemeli: valamennyi kötbér és egyéb igényét időben és jogszerűen jelezte, és azokat fenn is tartja. A két cég korábban hasonló okokból már hajba kapott egymással.
Az első Metropolis egyébként november elején áll majd forgalomba a kettes vonalon - legalábbis erről szóltak a legutóbbi ígéretek.
Menedzsment Fórum